Ledelse av prestasjoner og transformasjonsprosesser i næringslivet. En kvalitativ studie om medarbeideres opplevelser av hva som påvirker deres prestasjoner
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan medarbeidere i bedrifter beskriver hva som
påvirker prestasjonene deres underveis i en omorganiseringsfase, og hva dette betyr for
ledelse. Hensikten med studien er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hva som er viktig
for ledelse av medarbeidernes prestasjoner i et kunnskapsperspektiv. For å belyse problemstillingen er følgende to forskningsspørsmål utviklet: (1) Hva
fremmer prestasjon? Og (2) Hva hemmer prestasjon?
Data er samlet inn gjennom et kvalitativt fokusgruppeintervju med seks medarbeidere i et
rekrutteringsfirma i Trondheim. Studien viser at indre motivasjon, tett kobling mot selve jobbutførelsen og bedriftens
kjerneverdier er viktige. En omorganiseringsprosesser kan ofte påvirke medarbeiderne
negativt. Uventede hendelser med tilhørende utvikling, og økende usikkerhet, kan påvirke
medarbeidernes fokus og motivasjon i negativ retning. Studien viser også hvor viktig ledelse
er. Leders tilstedeværelse skal ikke undervurderes og enda viktigere er selve ledelsen
gjennom transformasjonsprosessen. Medarbeiderne har behov for å bli sett og hørt av leder.
De har behov for en leder som er tilstede og hjelper dem med egne og organisasjonelle
prioriteringer. Ikke minst til å ha riktig fokus på hvilke handlinger som gir best resultat.
Studiens konklusjon er at leders daglige interaksjoner med medarbeiderne i organisasjonen,
har stor betydning for deres evne og lyst til å oppnå fremdragende prestasjoner. Er alle disse
faktorene til stede, er sannsynligheten større for å oppnå en vellykket
omorganiseringsprosess.