• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Master i kunnskapsledelse (MKL)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (FSV)
  • Master i kunnskapsledelse (MKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse av prestasjoner og transformasjonsprosesser i næringslivet. En kvalitativ studie om medarbeideres opplevelser av hva som påvirker deres prestasjoner

Sørgjerd, Bjarne Hakkebo
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Bjarne Hakkebo Sørgjerd.pdf (2.044Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2357141
Date
2015-10-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kunnskapsledelse (MKL) [191]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan medarbeidere i bedrifter beskriver hva som

påvirker prestasjonene deres underveis i en omorganiseringsfase, og hva dette betyr for

ledelse. Hensikten med studien er å utvikle forskningsbasert kunnskap om hva som er viktig

for ledelse av medarbeidernes prestasjoner i et kunnskapsperspektiv. For å belyse problemstillingen er følgende to forskningsspørsmål utviklet: (1) Hva

fremmer prestasjon? Og (2) Hva hemmer prestasjon?

Data er samlet inn gjennom et kvalitativt fokusgruppeintervju med seks medarbeidere i et

rekrutteringsfirma i Trondheim. Studien viser at indre motivasjon, tett kobling mot selve jobbutførelsen og bedriftens

kjerneverdier er viktige. En omorganiseringsprosesser kan ofte påvirke medarbeiderne

negativt. Uventede hendelser med tilhørende utvikling, og økende usikkerhet, kan påvirke

medarbeidernes fokus og motivasjon i negativ retning. Studien viser også hvor viktig ledelse

er. Leders tilstedeværelse skal ikke undervurderes og enda viktigere er selve ledelsen

gjennom transformasjonsprosessen. Medarbeiderne har behov for å bli sett og hørt av leder.

De har behov for en leder som er tilstede og hjelper dem med egne og organisasjonelle

prioriteringer. Ikke minst til å ha riktig fokus på hvilke handlinger som gir best resultat.

Studiens konklusjon er at leders daglige interaksjoner med medarbeiderne i organisasjonen,

har stor betydning for deres evne og lyst til å oppnå fremdragende prestasjoner. Er alle disse

faktorene til stede, er sannsynligheten større for å oppnå en vellykket

omorganiseringsprosess.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit