Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValla, Cathrine
dc.contributor.authorWikstrøm, Katie
dc.date.accessioned2015-10-20T09:02:33Z
dc.date.available2015-10-20T09:02:33Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357147
dc.description.abstractVi har hatt en undring knyttet til vår organisasjons visjon «Fremragende behandling» som har som mål å implementere skriftliggjorte kvalitetsdokumenter og omsette disse til kunnskapsbasert praksis. Er det samsvar mellom ønsket praksis og faktisk handling eller kan det være et «sprik mellom liv og lære»? Vi ønsket derfor vi å se på hva som hemmer og hva som fremmer implementering av kvalitetsdokumenter. En kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode ble benyttet. Fra vår studie kan vi se at kunnskap som er nedfelt skriftlig er en viktig fremmer for implementeringsarbeidet. Det kan imidlertid være vanskelig for ansatte å finne frem i «jungelen» av informasjon og dette forutsetter at ansatte får undervisning i å finne frem og forstå relevante kvalitetsdokumenter. Studien viser at ansatte i stor grad stoler på det som lederne presenterer som relevante kvalitetsdokumenter. At leder legger til rette for praksisfellesskap som gir rom for refleksjon ser ut til å være en fremmer både for å forstå og for å implementere kvalitetsdokumenter. Ledere som samtidig evner å gi rom for klinisk frihet og kreativitet, ser ut til å være en faktor for å lykkes med å få kvalitetsdokumenter implementert. På samme måte kan det bidra til at de ansatte får tillit til sin leder fordi de blir invitert til å bidra med sin kompetanse. Ansattes medvirkning ser ut til å være en nødvendig motivasjonsfaktor for kunnskapsarbeidere og kan i neste runde bidra til å hindre et arbeidsmiljø preget av motstand som er en faktor som kan være en hemmer for implementering. Å utvikle organisasjonens intellektuelle kapital ved å kvalitetssikre strukturkapitalen er en fremmer for implementering, men vi mener å kunne se av vår studie at det er vel så viktig å kvalitetssikre human- og relasjonskapitalen. Organisasjonens intellektuelle kapital ser ut til å bygges og utvikles gjennom å legge til rette for et arbeidsmiljø preget av praksisfellesskap, samspill og relasjoner. Dette ser ut til å være en av de viktigste faktorene for å fremme implementering av kvalitetsdokumenter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSykehusnb_NO
dc.subjectKvalitetsdokumenternb_NO
dc.title“Spriket mellom liv og lære”nb_NO
dc.title.alternativeHva hemmer og hva fremmer implementering av kvalitetsdokumenter?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber176 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel