Velferdsteknologi; nytt og nyttig eller bare til heft?
Abstract
Velferdsteknologi er et begrep som de siste årene har fått stort fokus innenfor helse og omsorgstjenestene både i Norge og internasjonalt. Velferdsteknologiske løsninger skal være et verktøy for tjenesteytere og gi mennesker med hjelpebehov en mulighet til bedre å kunne mestre eget liv og helse. Et annet aspekt ved å ta i bruk velferdsteknologi, er for å løse noen av de utfordringene den demografiske utviklingen medfører. Våre funn viser at det er stor variasjon i de 8 kommunene vi har forsket på om velferdsteknologi er tatt i bruk. Våre informanter er i liten grad kjent med de statlige føringene. Informantene påpeker selv utfordringene knyttet til organisering, der den flate strukturen, to-nivå modellen som flertallet av kommunene i vår undersøkelse har. Det medfører at informantene opplever at de i liten grad settes i stand til å implementere eller gjøre seg kjent med de mulighetene som ligger i velferdsteknologi.