Har vi lært noe nå da? : en studie om hvordan fire naturfaglærere erfarer og beskriver oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2375895Utgivelsesdato
2016-02-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De siste årene har det vært en økende fokus på Vurdering for læring, og i min oppgave ser jeg nærmere på hvordan oppsummering og tilhørende elementer praktiseres i videregående skole.
Hensikten med oppgaven min er å undersøke hvordan fire naturfaglærere erfarer og beskriver oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring i naturfag, og om de er bevist på bruken. Jeg vil prøve å belyse hvorfor oppsummering er viktig i undervisningen og hvordan det kan gjøres på en meningsfylt måte.
Oppgaven er en fenomenologisk studie der informantene mine ble dybdeintervjuet. Alle informantene har undervist, eller underviser i naturfag på videregående skole. Jeg har brukt den konstant komparative metoden for å analysere de transkriberte intervjuene. Det resulterte i tre kategorier: 1) Læreprosessen, 2) Undervisning og 3) Refleksjon.
Konklusjonen min er at tre av mine informanter bruker oppsummering som et virkemiddel for å fremme læring. To av disse er meget bevisst over hvordan de oppsummerer, og hvorfor de oppsummerer. En er kanskje ikke like bevisst på egen praksis, men oppsummerer likevel med kompetansemål som grunnlag. Den fjerde og siste informanten min mangler struktur og oppsummering i undervisningen sin, og er skeptisk til læreplanen. Alle informantene opplever utfordringer av ulik grad på hvordan Vurdering for læring skal utføres på en meningsfull og god måte. Alt i alt så er det fire informanter som er svært ulike, noe som resulterer i en bredde i studien.