• Trafikkskoler og HMS : hvordan påvirker trafikkskolens HMS-arbeid lærerens hverdag? 

      Barstad, Marit Hoel; Nilsen, Magne; Stokstad, Håvard (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-28)
      I denne kandidatoppgaven ser vi nærmere på hvordan trafikkskolenes HMS-arbeid påvirker hverdagen til trafikklæreren. Gjennom intervjuer og e-post-utvekslinger har vi innhentet informasjon fra bransjen om HMS-arbeidet som ...
    • Er det overføringsverdi av læring i simulator til lærevogn, på trinn 2? 

      Olsen, Kent; Skogestad, Magnus (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-29)
      Denne kandidatoppgaven omhandler forskning angående vår problemstilling, der vi spør om det er overføringsverdi av trening i simulator til kjøring i bil. Prosessen begynte da vår bilgruppe deltok i et simulatorprosjekt og ...
    • Mengdetrening – en litteraturstudie 

      Trondsen, Øyvind; Wiik, Espen (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-29)
      Vi valgte temaet mengdetrening etter å ha blitt presentert for mengdetreningens potensiale av Per Gunnar Veltun i Vegdirektoratet. Vi ønsket større innsikt i dette, både i egeninteresse og for å være i stand til å fremføre ...
    • Trafikklærerens negative fysiske og psykiske belastninger 

      Aspås, Lisa; Sjølie, Christina (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-29)
      I denne oppgaven er litteraturstudium og kvalitativt forskningsintervju benyttet for å belyse følgende problemstilling og underproblemstilling: ”Hvilke negative fysiske og psykiske belastninger utsettes en trafikklærer ...
    • Trafikklærere og kjønnsforskjeller? 

      Båtnes, Emma Solvang (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-29)
      I kandidatoppgaven ”Trafikklærere og kjønnsforskjeller?” har jeg fokusert på kjønnsforskjeller i trafikklæreryrket. Dette er et tema som det er svært lite forskning om fra før, og jeg følte at gjennom å undersøke dette ...
    • Trafikkspillet 

      Haugland, Henrik; Henriksen, Endre; Herwig, Jonathan (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-08-29)
      Til vår kandidatoppgave valgte vi å lage et tradisjonelt brettspill som hoveddokumentasjon. Vi ville forsøke å lage et brettspill som kan utvikle en bedre trafikkforståelse hos ungdom som holder på med trafikkopplæringen. ...
    • Førerstøttesystemer i føreropplæringen 

      Evensen, Robert; Hammer, Morten; Værnes, Jørgen (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-09-10)
      Denne kandidatoppgaven omhandler bruken av førerstøttesystemer i opplæringen for klasse B. Vi har sett på hva læreplanen sier om temaet førerstøttesystemer, og hvordan vi mener målformuleringene er forstått. Vi har ...
    • Mengdetrening Et kort blikk på dagens situasjon Og et lengre blikk på foreldres motivasjon 

      Sørensen, Tommy; Aas, Jim (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-09-10)
      I vår oppgave har vi tatt for oss dagens status i hvordan forskjellige aktører i arbeidet med trafikksikkerhet jobber for å påvirke til økt mengdetrening rettet mot ungdom. Resultatet av dette ble også en informasjonsbrosjyre ...
    • Migrasjonsundervisning 

      Amjad, Ali Syed Saqlain; Berisha, Albert Zenun; Jaavall, Audun Berg (Student paper, others, 2012-09-10)
      Som en del av trafikklærerutdanningen ved høgskolen i Nord-Trøndelag er det krav om innlevering av kandidatoppgave i siste semester. Denne skal ha et tema som er aktuelt for det som er blitt jobbet med under trafikklærer ...
    • Kjørekultur i større og mindre byer : TRONDHEIM & LEVANGER 

      Haugsgjerd, Espen (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-09-10)
      I denne kandidatoppgaven har jeg undersøkt tema kjørekultur nærmere. Problemstillingen jeg har valgt er ”I hvilken grad har større og mindre byer ulike kjørekulturer?”. For å besvare problemstillingen har jeg valgt ut ...
    • Trafikk og syn 

      Knudsen, Lena; Sjo, Liv Marit (Kandidatoppgave;2012, Student paper, others, 2012-09-10)
      Problemstillingen vår var denne: Kan vi som trafikklærere bidra til økt bevissthet og ansvar for tilstrekkelig godt syn i trafikken hos elever på TGK, og kan dette bidra til å nå målet om 0-visjonen og en endring i ...
    • Individtilpasset førerutviklingskurs for motorsyklister 

      Berntsen, Magnus Sandvoll; Gran, Lasse; Nilsen, Rune (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      I denne oppgaven har vi valgt å lage ett produkt for å forsøke å nærme oss det overordnede mål, nemlig nullvisjonen1. Vi har laget ett produkt for motorsyklister hvor vi tar utgangspunkt i ulykkesstatistikken og de ...
    • Hvilke fordeler har kosthold og fysisk aktivitet for trafikklæreren? 

      Karlsen, Grethe Gjertrud; Smedsplass, Ronny Hundven; Zanetti, Olav (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      Hver dag tar vi valg knyttet til mat, drikke, måltider og fysisk aktivitet. Formålet med denne kandidatoppgaven er få svar på følgende problemstilling; Hvilke fordeler har kosthold og fysisk aktivitet for trafikklæreren? Vår ...
    • Motivasjon for mengdetrening hos ledsager 

      Hem, Christine Pauli; Turøy, Stine Marit (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      Vi valgte temaet mengdetrening etter Brit Isachsen presenterte temaet i en forelesning, der ønsket hun noen til å produsere et ”Ledsager møte/kurs” for foreldre/foresatte ved Trafikkskolen Hint. Dette ble dessverre ingenting ...
    • Mengdetrening : hvordan kan et ideelt opplæringsløp være for å nå målet om økt mengdetrening? 

      Frisnes, Jon; Sandbakken, Roy (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      Siden aldersgrensen for å øvelseskjøre ble satt ned til 16 år i 1994, har intensjonen vært å øke mengdetreningen. Forskning viser at til tross for senket aldersgrense har mengden privat øvelseskjøring ikke økt i betydelig ...
    • Store og små på samme vei 

      Olsen, Birgit Haaland (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      Denne oppgaven omhandler «samhandling mellom personbilførere og førere av tyngre kjøretøy». Ikke alle personbilførere forstår seg på kjøremåten eller utfordringene en fører av et tyngre kjøretøy har. For at personbilførerne ...
    • Hvordan kan vi hjelpe elevene til å forberede seg bedre mellom og til timene på trinn 2 i trafikkopplæringen? 

      Nethaug, Jon-Anders; Nilsen, Håvard; Opås, Olav (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-10-03)
      Denne rapporten tar opp utfordringen med privat øvelseskjøring med fokus på trinn 2 i trafikkopplæringen. Rapporten handler om hvordan eleven kan komme bedre forberedt til kjøretimer hos en trafikkskole på trinn 2 i ...
    • Hvordan kan trafikkskolene bidra til økt mengdetrening? 

      Mikkelsen, Maya Strandheim; Richartz, Lisa (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-11-06)
      Denne rapporten viser motivasjonsgrunnlaget til produktet: ”Elevbok” av Maya Strandheim Mikkelsen og Lisa Richartz. Produktet skal være et hjelpemiddel til elev og ledsager for å få mest mulig ut av mengdetreningen. Vi har ...
    • Hvordan kommunisere i rundkjøringer? 

      Jusnes, Tina Mari; Kolberg, Jon Einar; Otterstad, Erling (Kandidatoppgave;2013, Student paper, others, 2013-11-06)
      Oppgaven er basert på problemstillingen «Hvordan kommunisere i rundkjøringer?». Bakgrunnen for valget er at det er begrenset kunnskap om emnet, og at det ikke finnes egne regler for rundkjøring i norsk lov- og regelverk. Ordet ...