Show simple item record

dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.contributor.authorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.authorHermansen, Hilde
dc.date.accessioned2019-01-30T13:11:36Z
dc.date.available2019-01-30T13:11:36Z
dc.date.created2018-12-20T09:48:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationCarlsen, K., Randers-Pehrson, A. & Hermansen, H. (2018). Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD. Techne series: Research in sloyd education and crafts science. A, 25(3), 58-73. Retrieved from https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/3028nb_NO
dc.identifier.issn1893-1774
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2583135
dc.description.abstractDet norske utdanningsfeltet og faget formgiving, kunst og håndverk er betydelig endret siden forrige artikkelsamling om fagets stilling i de nordiske landene kom ut i 2008. I dag synes det å være en klar politisk vilje til å se hele løpet fra barnehage til PhD-nivå i sammenheng,og i denne artikkelen presenteres og drøftes derfor endringer og tendenser relatert til hele utdanningsløpet. Artikkelen er tredelt. I den første delen beskrives endringstendenser knyttet til nåsituasjonen i utdanningsfeltet, i den andre delen belyses tendenser vedrørende det kunst-og håndverksdidaktiske forskningsfeltet og i den siste delen drøftes endringstendenser i et videre utdanningspolitisk perspektiv. Her trekkes det frem paradokser og motsetninger i fagets utdanningspolitiske mandat mellom danning versus instrumenta-lisme, individfokus versus samfunnsrelevans og faglig bredde og dybde. Det etterlyses sterkere politisk vilje og handlekraft med henhold til å styrke kunst og håndverksfagene i hele utdanningsløpet. Forfatterne anvender en eklektisk og hermeneutisk tilnærming for å beskrive og tolke sentrale tendenser som kommer til syne i materialet. Tendensene drøftes til slutt i et kritisk perspektiv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNordFonb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDesign, kunst og håndverk i Norge : fra barnehage til PhDnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© 2018 The Author(s)nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120nb_NO
dc.source.pagenumber58-73nb_NO
dc.source.volume25nb_NO
dc.source.journalTechne series: Research in sloyd education and crafts science. Anb_NO
dc.source.issue3nb_NO
dc.identifier.cristin1646002


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal