Show simple item record

dc.contributor.authorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorWaade, Roy Aksel
dc.date.accessioned2019-11-20T09:02:54Z
dc.date.available2019-11-20T09:02:54Z
dc.date.created2019-09-04T12:48:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBlix, H. S. & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1), 43-58. doi:nb_NO
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629416
dc.description.abstractSamspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter som en nøkkel til læring. I denne artikkelen drøfter forfatterne tegnsystemet Soundpainting sitt potensial som didaktisk verktøy knyttet til målsettinger i rammeplanen for kulturskolen. I lys av begrepene dialogisme og meningsforhandling ser de spesielt på det mangfoldet som ligger i Soundpainting som uttrykks- og undervisningsmetode. Med eksempler fra forskning på Soundpainting og en analyse av rammeplanens målformuleringer om å lære, oppleve, skape og formidle kulturelle og kunstneriske uttrykk, argumenterer forfatterne for et bredere tilfang av undervisningsmetoder, spesielt i samspill- og improvisasjonsundervisning i kulturskolen, for å legge et godt grunnlag for å utvikle lyttende, skapende og modige musikere.nb_NO
dc.description.abstractSoundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisknb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectImprovisasjonnb_NO
dc.subjectImprovisationnb_NO
dc.subjectMusikkpedagogikknb_NO
dc.subjectMusic educationnb_NO
dc.subjectDialogismenb_NO
dc.subjectDialgismnb_NO
dc.subjectRammeplannb_NO
dc.subjectCurriculumnb_NO
dc.subjectSoundpaintingnb_NO
dc.titleSoundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolennb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© Forfatterne, 2019nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Musikkpedagogikk: 114nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Music education: 114nb_NO
dc.source.pagenumber43-58nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/jased.v3.1351
dc.identifier.cristin1721459


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal