Nyheter på autopilot? Ulike tilpasninger av automatisert medietilbud i lokalaviser
Peer reviewed, Journal article
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2661596Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Holand, A. M. & Engan, B. M. (2020). Nyheter på autopilot? Ulike tilpasninger av automatisert medietilbud i lokalaviser. Norsk Medietidsskrift, 107(2). doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2020-02-03Sammendrag
Artikkelen belyser hvilke erfaringer nyhetsbyrået NTB, norske aviskonsern samt lokale og regionale medier har med automatisert og personalisert medieinnhold, basert på kvalitative intervjuer med strategisk utvalgte informanter i 2019. Vi finner at redaksjonelle nyhetstjenester potensielt kan bli automatisert i fire ledd; (1) autogenerering av artikler hos et nyhetsbyrå, (2) automatisk distribusjon av artikler fra byrået til det enkelte lokale mediehus, der de (3) eventuelt også publiseres automatisk, og (4) det lokale mediet gir et tilbud av artikler til den enkelte mediebruker styrt av algortimer og kunstig intelligens. Artikkelen er i hovedsak konsentrert om praksiser tilknyttet NTB og Polaris Media, og vektlegger virkninger av ulike mediers parallelle utprøving av algoritmebaserte løsninger. Vi berører også noen metodiske utfordringer som automatisert og personalisert medieinnhold gir medieforskningen. Den nye situasjonen analyseres i et medieøkologisk perspektiv, der vi drøfter i hvilken grad nyhetsinnholdet kan sies å gå på autopilot gjennom nyhetskjeden. I sum kan dette i så fall innebære en samlet grad av automatisering som langt overgår hver enkelt aktørs siktemål.