Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoland, Astrid Marie
dc.contributor.authorEngan, Bengt Morten
dc.date.accessioned2020-07-09T10:11:29Z
dc.date.available2020-07-09T10:11:29Z
dc.date.created2020-07-03T12:02:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHoland, A. M. & Engan, B. M. (2020). Nyheter på autopilot? Ulike tilpasninger av automatisert medietilbud i lokalaviser. Norsk Medietidsskrift, 107(2). doi:en_US
dc.identifier.issn0805-9535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661596
dc.description.abstractArtikkelen belyser hvilke erfaringer nyhetsbyrået NTB, norske aviskonsern samt lokale og regionale medier har med automatisert og personalisert medieinnhold, basert på kvalitative intervjuer med strategisk utvalgte informanter i 2019. Vi finner at redaksjonelle nyhetstjenester potensielt kan bli automatisert i fire ledd; (1) autogenerering av artikler hos et nyhetsbyrå, (2) automatisk distribusjon av artikler fra byrået til det enkelte lokale mediehus, der de (3) eventuelt også publiseres automatisk, og (4) det lokale mediet gir et tilbud av artikler til den enkelte mediebruker styrt av algortimer og kunstig intelligens. Artikkelen er i hovedsak konsentrert om praksiser tilknyttet NTB og Polaris Media, og vektlegger virkninger av ulike mediers parallelle utprøving av algoritmebaserte løsninger. Vi berører også noen metodiske utfordringer som automatisert og personalisert medieinnhold gir medieforskningen. Den nye situasjonen analyseres i et medieøkologisk perspektiv, der vi drøfter i hvilken grad nyhetsinnholdet kan sies å gå på autopilot gjennom nyhetskjeden. I sum kan dette i så fall innebære en samlet grad av automatisering som langt overgår hver enkelt aktørs siktemål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectAutomatiseringen_US
dc.subjectAutomationen_US
dc.subjectMedieøkologien_US
dc.subjectMedia ecologyen_US
dc.titleNyheter på autopilot? Ulike tilpasninger av automatisert medietilbud i lokalaviseren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 The Author(s)en_US
dc.subject.nsiVDP::Medievitenskap og journalistikk: 310en_US
dc.source.pagenumber17en_US
dc.source.volume107en_US
dc.source.journalNorsk Medietidsskriften_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.0805-9535-2020-02-03
dc.identifier.cristin1818407


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal