Stunder av ingenting, der alt kan skje -en innkjenning av og samtale om kroppslig kunnskap i barnehagen.
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Pedersen, I. P. & Orset, A. K. (2020). Stunder av ingenting, det alt kan skje - en innkjenning av og samtale om kroppslig kunnskap i barnehagen. Tidsskrift for professionsstudier, 16(31), 52-61.Abstract
Kroppslig kommunikasjon i møte med barn er sentralt i barnehagelærerens profesjonsutøvelse. I artikkelen under - søker forfatterne hvordan kroppslig kunnskap utøves i en småbarnsavdeling. De gir eksempler på hvordan kroppslig kunnskap praktiseres, og foreslår begreper og perspektiver som kan berike barnehagens fag- og forsk - ningsfelt og profesjonsforskning mer generelt. Vitenskapsteoretisk plasseres artikkelen innenfor Maurice Merleau- Pontys kroppsfenomenologi (1994). Studien er gjennomført som en senso - risk etnografisk feltstudie (Pink, 2015) med tilhørende stedssensitive intervju (Sand, 2019). Gjennom analyseproses - sen har tre kiasmefortellinger (Olaus - sen, 2018) vokst frem som eksempler på situasjoner der kroppslig kunnskap har avgjørende betydning for det som utspiller seg i stunder der alt kan skje. Bodily communication with children is a central aspect of kindergarten teachers’ professional practice. In this article, the authors explore how bodily knowledge is practiced in kindergartens, and suggest perspectives and concepts that may enrich research within early childhood education and care, and the wider research field of professional practice. Theoretically the study is positioned in Maurice Merleau-Ponty's phenomenology of perception (1994), whereas methodologically it is designed as a sensory ethnography study (Pink, 2015) with place-sensitive interviews (Sand, 2019). During the analysis, three chiasm-stories (Olaussen, 2018) have been created as examples of situations where bodily knowledge is crucial for what unfolds in moments where everything can happen.