dc.contributor.author | Berg-Olsen, Marthe Nersund | |
dc.date.accessioned | 2015-02-09T13:25:50Z | |
dc.date.available | 2015-02-09T13:25:50Z | |
dc.date.issued | 2015-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275631 | |
dc.description.abstract | Tittel på denne oppgaven er profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg. Ut i fra denne tittelen valgte jeg problemstillingen :
Hvordan reflekterer barnehagelæreren over seg selv som profesjonsutøver, og hvilke utfordringer får profesjonsutøvelsen i en organisasjon med lekmannspreg?
Den dannet grunnlaget for valg av teori. Dette falt på forklaring av profesjonsbegrepet, barnehagen som pedagogisk virksomhet, barnehagen som profesjonsfelt, barnehagelæreren som leder og pedagogisk ledelse. Metoden jeg valgte var kvalitativt forskningsintervju. Dette ga meg tilgangen til tre informanters refleksjoner omkring mitt tema. Resultatet viser at barnehagelæreren kjenner på at det er mange oppgaver som har tilfalt rollen, og noen av disse oppgavene tenker de at de har lite kompetanse på. En kombinasjon av lekmannspreget og krav om blant annet kvalitet, samt endringer i samfunn og barnehagen, gjør at det går mye tid til administrative oppgaver. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | barnehagelærer, profesjon, pedagogisk ledelse, barnehage, profesjonsfelt | nb_NO |
dc.title | Profesjonsutøvelse i en organisasjon med lekmannspreg | nb_NO |
dc.type | Student paper, others | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 23 s. | nb_NO |