Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartinsen, Gina Hennum
dc.date.accessioned2015-07-06T10:27:34Z
dc.date.available2015-07-06T10:27:34Z
dc.date.issued2015-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286559
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer med utgangspunkt i 30 frigitte oppgaver fra TIMSS 2011, og har sett om dette har noen sammenheng med hvordan norske elever presterer i naturfag i forhold til andre elever i internasjonale undersøkelser. Med dette som utgangspunkt har jeg derfor kommet frem til følgende problemstilling: Er det noen sammenheng mellom hvordan norske lærebøker i naturfag vektlegger temaer, og hvor godt norske elever presterer i forhold til andre elever i internasjonale komparative undersøkelser? Bakgrunnen for denne problemstillingen er blant annet lærernes bruk av læreboka i planleggingen og gjennomføringen av undervisning. I tillegg har det vært et stort fokus på norske elevers prestasjoner i internasjonale undersøkelser i media da resultatene ikke ser ut til å svare til forventningene. For å prøve å finne svar på problemstillingen har jeg i hovedsak brukt en kvalitativ innholdsanalyse med kvantitative hjelpemidler som kategorier og tabeller for analyse. Jeg har analysert lærebøker i naturfag fra 5.-­‐8. klasse, da TIMSS-­‐undersøkelsen blir gjennomført i slutten av 8. klasse. Bøkene er analysert ut i fra temaer fra hver enkelt TIMSS-­‐oppgave der norske elever har gjort det klart bedre eller dårligere enn det internasjonale gjennomsnittet. Resultatene er delt inn etter faktorer som kan påvirke prestasjoner, 1) om temaene finnes i lærebøkene eller ikke, og 2) i hvilken grad temaene er vektlagt dersom de finnes i lærebøkene. Hovedfunnet i denne oppgaven er at om temaet ikke finnes i lærebøkene for 8. klasse, kan det også se ut til at norske elever presterer dårligere. Finnes temaene i lærebøkene i 8. klasse har ikke vektleggingen noe å si for prestasjonen til elevene, og at lærebøkene for 5.-­‐7. klasse heller ikke ser ut til å si noe for resultatet til norske elever i internasjonale undersøkelser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleLæreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber101nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel