• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreboka, er den viktig for elevers læring? : en kvalitativ lærebokanalyse med utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2011 der prestasjonen til norske elever skiller seg fra det internasjonale gjennomsnittet

Martinsen, Gina Hennum
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master_Martinsen_2015.pdf (6.470Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/286559
Date
2015-07-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag [35]
Abstract
I

denne

masteroppgaven

har

jeg

sett

på

hvordan

norske

lærebøker

i

naturfag

vektlegger

temaer

med

utgangspunkt

i

30

frigitte

oppgaver

fra

TIMSS

2011,

og

har

sett

om

dette

har

noen

sammenheng

med

hvordan

norske

elever

presterer

i

naturfag

i

forhold

til

andre

elever

i

internasjonale

undersøkelser.

Med

dette

som

utgangspunkt

har

jeg

derfor

kommet

frem

til

følgende

problemstilling:

Er

det

noen

sammenheng

mellom

hvordan

norske

lærebøker

i

naturfag

vektlegger

temaer,

og

hvor

godt

norske

elever

presterer

i

forhold

til

andre

elever

i

internasjonale

komparative

undersøkelser?

Bakgrunnen

for

denne

problemstillingen

er

blant

annet

lærernes

bruk

av

læreboka

i

planleggingen

og

gjennomføringen

av

undervisning.

I

tillegg

har

det

vært

et

stort

fokus

på

norske

elevers

prestasjoner

i

internasjonale

undersøkelser

i

media

da

resultatene

ikke

ser

ut

til

å

svare

til

forventningene.

For

å

prøve

å

finne

svar

på

problemstillingen

har

jeg

i

hovedsak

brukt

en

kvalitativ

innholdsanalyse

med

kvantitative

hjelpemidler

som

kategorier

og

tabeller

for

analyse.

Jeg

har

analysert

lærebøker

i

naturfag

fra

5.-­‐8.

klasse,

da

TIMSS-­‐undersøkelsen

blir

gjennomført

i

slutten

av

8.

klasse.

Bøkene

er

analysert

ut

i

fra

temaer

fra

hver

enkelt

TIMSS-­‐oppgave

der

norske

elever

har

gjort

det

klart

bedre

eller

dårligere

enn

det

internasjonale

gjennomsnittet.

Resultatene

er

delt

inn

etter

faktorer

som

kan

påvirke

prestasjoner,

1)

om

temaene

finnes

i

lærebøkene

eller

ikke,

og

2)

i

hvilken

grad

temaene

er

vektlagt

dersom

de

finnes

i

lærebøkene.

Hovedfunnet

i

denne

oppgaven

er

at

om

temaet

ikke

finnes

i

lærebøkene

for

8.

klasse,

kan

det

også

se

ut

til

at

norske

elever

presterer

dårligere.

Finnes

temaene

i

lærebøkene

i

8.

klasse

har

ikke

vektleggingen

noe

å

si

for

prestasjonen

til

elevene,

og

at

lærebøkene

for

5.-­‐7.

klasse

heller

ikke

ser

ut

til

å

si

noe

for

resultatet

til

norske

elever

i

internasjonale

undersøkelser.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit