• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dagens ungdom, morgendagens miljøforskere, eller…? : en casestudie om hvilke forestillinger noen ungdomsskoleelever har til det å selv være miljøforsker

Langjord, Synnøve Segtnan
Master thesis
Thumbnail
URI
http://hdl.handle.net/11250/286561
Date
2015-07-06
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag [35]
Abstract
I denne kvalitative casestudien har jeg undersøkt hvilke forestillinger en elevgruppe med valgfaget forskning i praksis har om det å være miljøforsker. Utgangspunkt for oppgaven var problemstillingen:

«Hvilke forestillinger kan ungdomsskoleelever ha om det å være miljøforsker?»

Problemstillingen ble valgt med bakgrunn i miljøspørsmålene og store undersøkelser som viser sammenhenger mellom ungdommers valg av utdanning og yrke og deres interesser og ønske om å realisere seg selv.

For å svare på problemstillingen ble det benyttet en dokumentanalyse av fortellingene som var samlet inn fra 15 elever, der de skrev om sin dag som miljøforsker. Denne bruken av «fri skriving» som datainnsamling er ikke vanlig, men muligens godt egnet for å få tak på hvilke forestillinger elevene har om ulike fenomener, ord og begreper. I denne sammenheng var det «miljøforsker» som sto i fokus. I tillegg til kvalitativ datainnsamlingen ble det benyttet en kvantitativ datainnsamling med et kort spørreskjema der eleven rangerte sin interesse for naturfag, matematikk og religion, livssyn og etikk (RLE). Her fikk elevene også svare på om de kunne tenkt seg til en fremtidig jobb som forsker relatert til miljøutfordringene.

Analysen av fortellingene ble gjennomført i forhold til analysekategorier basert på om elevene skrev ut i fra et miljø tema eller et «alternativt miljø» og hvorvidt tekstene var skrevet med utgangspunkt i fiksjon eller virkeligheten. I tillegg ble det sett etter bruk av naturvitenskapelige metoder, naturfaglig allmenndannelse, interesse og identitet i fortellingene. Analyseresultatet ble sett opp i mot den teoretiske rammen og drøftet i relasjon til denne.

Ved å bruke fortellinger som metode har jeg fått et innblikk i hvilke forestillinger disse elevene har om det å være miljøforsker. Elevene gir i stor grad utrykk for at de liker naturfag, men de fleste kunne ikke tenkt seg en fremtidig jobb som forsker relatert til miljøutfordringer. De skriver i hovedsak ut i fra egne interesser, mange fortellinger er fiksjon baserte og de viser i liten grad bekymring over miljøproblematikken.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit