• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Øvrige publikasjoner
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Øvrige publikasjoner
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolle

Snoen, Else; Paulsen, Trine Merethe
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Thumbnail
Åpne
Snoen.pdf (494.1Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985247
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (FLU) [717]
  • Publikasjoner fra Cristin - Nord universitet [2393]
Originalversjon
Snoen, E. & Paulsen, T. M. (2021). Å åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolle. Psykologi i kommunen, 6(1).  
Sammendrag
Artikkelen presenterer en studie der et utvalg studenter på praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) reflekterer over sin fremtidige lærerrolle. Studenter som gjennomfører PPUY har som regel en lang yrkespraksis bak seg når de starter på sin lærerutdanning. Disse studentene står foran en ny profesjonsutdanning der erfaringer fra deres tidligere yrke, som for eksempel kokk, helsefagarbeider eller elektriker, vil prege både dannelsen til, og utøvelsen av læreryrket. Hensikten med studien var å undersøke hva studentene var opptatt av når de så seg selv som fremtidige yrkesfaglærere, noe som igjen skulle være et bidrag til å utvikle en relevant og profesjonsrettet lærerutdanning. Empirigrunnlaget baserer seg på en kvalitativ analyse av 72 tekster som ble skrevet av studenter ved Nord universitet, høsten 2018. Resultatene viser at studentene er opptatt av å bli gode lærere for absolutt alle elever, uansett bakgrunn og forutsetninger, gjennom å bygge gode relasjoner. De uttrykker en ydmykhet overfor sin fremtidige lærerrolle, men ønsker samtidig å beholde og videreutvikle sin yrkesfaglige bakgrunn for å styrke lærerkompetansen.
Utgiver
Forlaget Skolepsykologi
Tidsskrift
Psykologi i kommunen

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit