Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSnoen, Else
dc.contributor.authorPaulsen, Trine Merethe
dc.date.accessioned2022-03-15T11:45:53Z
dc.date.available2022-03-15T11:45:53Z
dc.date.created2021-02-21T14:29:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSnoen, E. & Paulsen, T. M. (2021). Å åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolle. Psykologi i kommunen, 6(1).en_US
dc.identifier.issn2535-7581
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985247
dc.description.abstractArtikkelen presenterer en studie der et utvalg studenter på praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) reflekterer over sin fremtidige lærerrolle. Studenter som gjennomfører PPUY har som regel en lang yrkespraksis bak seg når de starter på sin lærerutdanning. Disse studentene står foran en ny profesjonsutdanning der erfaringer fra deres tidligere yrke, som for eksempel kokk, helsefagarbeider eller elektriker, vil prege både dannelsen til, og utøvelsen av læreryrket. Hensikten med studien var å undersøke hva studentene var opptatt av når de så seg selv som fremtidige yrkesfaglærere, noe som igjen skulle være et bidrag til å utvikle en relevant og profesjonsrettet lærerutdanning. Empirigrunnlaget baserer seg på en kvalitativ analyse av 72 tekster som ble skrevet av studenter ved Nord universitet, høsten 2018. Resultatene viser at studentene er opptatt av å bli gode lærere for absolutt alle elever, uansett bakgrunn og forutsetninger, gjennom å bygge gode relasjoner. De uttrykker en ydmykhet overfor sin fremtidige lærerrolle, men ønsker samtidig å beholde og videreutvikle sin yrkesfaglige bakgrunn for å styrke lærerkompetansen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherForlaget Skolepsykologien_US
dc.titleÅ åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalPsykologi i kommunenen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1892105


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel