Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTelnes, Trine
dc.date.accessioned2022-08-09T09:22:15Z
dc.date.available2022-08-09T09:22:15Z
dc.date.created2022-01-03T16:49:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTelnes, T. (2021). Visuelle vendinger i videoanalyse: Transkripsjon i møte med barnehagens marginaliserte og målbundne materialiteter. I F. Rusk (Red.), Videoforskning på ulike læringsarenaer: Mangfoldig videodata i pedagogisk forskning og utvikling (Kap. 3, s. 55–78). Cappelen Damm Akademisk. doi:en_US
dc.identifier.isbn9788202730413
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010744
dc.description.abstractDette kapittelet er en metodologisk og etisk utforskning av følgende problemstilling: Hvordan transkribere og analysere tilstedeværelsen og praksisene til barnehagens yngste barn, og andre menneskelige og ikke-menneskelige aktører, på en måte som viser deres agentskap og bidrag? Innen samfunnsvitenskapelig forskning er videoopptak en vanlig metode for datagenerering, og det kan være utfordrende for forskere å bringe de rike audiovisuelle dataene inn i akademiske tekster. Tradisjonelt har videoopptak i stor grad blitt forvandlet til rene tekstlige representasjoner kalt transkripsjon. Ofte har det vært de hørbare talehandlingene som har blitt vektlagt i transkripsjon og analyse, på bekostning av det visuelle i videoopptakene. Det kroppslige, erfaringsbaserte, estetiske, materielle og multimodale kan være vanskelig å gjengi gjennom det skriftlige språket alene. Betydningen av materialitet, nonverbale handlinger og kroppslig interaksjon forsterkes med ett og to år gamle barn, som i stor grad uttrykker seg nonverbalt. Gjennom eksempler fra pedagogisk videoforskning i barnehagen utforskes det i dette kapittelet hvordan ulike måter å transkribere og analysere video på kan visualisere de yngste barna, barnehagelærernes og andre aktørers tilstedeværelse, interaksjoner og praksiser. En visuell vending mot poetisk videotranskripsjon, multimodal transkripsjon, og en hybrid mellom tegninger og transkripsjon som forskeren har kalt tegneserietranskripsjon, kan begrense marginalisering av de forskjellige aktørene og deres mangefasetterte bidrag. Å bryte ordets hegemoni over det visuelle kan gjøre kroppslige, romlige og materielle ressurser synlige. En fusjon mellom ord og bilder kan produsere nye former for kunnskap, samt bidra til transparens og en høy epistemologisk standard.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofVideoforskning på ulike læringsarenaer: Mangfoldig videodata i pedagogisk forskning og utvikling
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleVisuelle vendinger i videoanalyse : Transkripsjon i møte med barnehagens marginaliserte og målbundne materialiteteren_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2021en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Dokumentasjonsvitenskap: 325en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320::Kunnskapsgjenfinning og organisering: 323en_US
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Simulering, visualisering, signalbehandling, bildeanalyse: 429en_US
dc.source.pagenumber55-78en_US
dc.identifier.doi10.23865/noasp.153.ch3
dc.identifier.cristin1973917


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal