Show simple item record

dc.contributor.authorJohnsen, Hanne Cecilie
dc.contributor.authorAndresen, Kari Grande
dc.contributor.authorBrataas, Hildfrid V.
dc.date.accessioned2023-11-23T10:09:58Z
dc.date.available2023-11-23T10:09:58Z
dc.date.created2023-06-15T09:15:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJohnsen, H. C., Andresen, K. G. & Brataas, H. V. (2023). Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen: Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon. UNIPED, 46(2), 126-137. doi:en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104285
dc.description.abstractBakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning gjennomført en praktisk-pedagogisk intervensjon hvor førsteårsstudenter planlegger og gjennomfører informasjonsinnhenting om aktivitet i samtale med funksjonsfriske alderspensjonister. Studiens hensikt var å få kunnskap om studenterfaringer med intervensjonen. Metode: Kvalitativ evaluering med tematisk analyse av studenters skriftlige refleksjonsnotater. Resultater: Analysen brakte frem tre tema: Læring om samtaleverktøy og datainnhenting, Læring om egen kompetanse og Læring om profesjonalitet i fremtidig praksis. Intervensjonen førte til at studentene kjente seg forberedt til samtaler med pasienter. Konklusjon: Den praktisk-pedagogiske metoden tilrettelegger for meningsfull studentaktiv læring om personsentrert kommunikasjon og transformativ læring om et helserelatert tema. Mestringstro, oppgavemestring og å erkjenne læringsbehov ga motivasjon for mer læringsarbeid. Mer forskning kan gi kunnskap om den praktisk-pedagogiske metodens nytteverdi i sykepleierutdanningen samt i andre helse- og velferdsutdanninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjonen_US
dc.title.alternativeLearning professional communication in nursing education. Qualitative evaluation of a practical-pedagogical interventionen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterne, 2023en_US
dc.source.pagenumber126-137en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.2.6
dc.identifier.cristin2154730


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal