Blar i Nord Open Research Archive på emneord "aksjonsforskning"
Viser treff 1-16 av 16
-
"Det går likar no...!" Hvordan motivere til fagutvikling av sykepleiernes dokumentasjonspraksis ved hjelp av aksjonsforskning som metode
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Peer reviewed; Research report, 2009-06-15)Tidligere studier i feltet og annen relevant forskning viste at sykepleiere hadde en noe svak faglig og juridisk innsikt i sykepleiedokumentasjonens hensikter. De viste til liten faglig trygghet i hva som skulle dokumenteres ... -
Fra stykkevis og delt kunnskap til helhetlig og eid kunnskap: tjenesteutvikling og tiltaksmetoder i Barne- og familietjenesten Østbyen tiltak
(Master thesis, 2007)Oppgavens tittel: Fra stykkevis og delt kunnskap til helhetlig og eid kunnskap, betegner at for å forstå helheten, så må en se hvordan deler utgjør et hele. I en kompleks, kunnskapsintensiv og lærende organisasjon skal ... -
Hvis Tine visste hva Tine vet En aksjonsbasert introduksjon av praksisfellesskap i Tine Rådgivning og Medlem
(Master thesis, 2012-11-05)Problemstillingen er formulert som et spørsmål om hvordan vi ved hjelp av aksjonsforskning kan legge til rette for at praksisfellesskap kan bli en vesentlig del av kompetansestrategien i avdelingen. Ut fra problemstillingen ... -
Kunnskapsutvikling i tverrfaglige team: hva er kritiske faktorer for å lykkes?
(Master thesis, 2010-10-06)Som nyansatt leder for skolehelsetjenesten i Kristiansund kommune ble Åse raskt klar over et behov for mer tverrfaglig samarbeid. Dagens brukere har ofte mer sammensatte og kompliserte behov, og dette er utfordringer som ... -
Lærere og forskere i samarbeid om utvikling av skolen Erfaringer fra Ladeprosjektet
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;74, Peer reviewed; Research report, 2011-04-12)Denne rapporten omhandler et delprosjekt i Ladeprosjektet. Dette var et aksjonsforskningsprosjekt støttet av Norges Forskningsråds program Praksisrettet FoU for barnehage, grunnopplæring og lærerutdanning. Prosjektet var ... -
Prosjekt KALS - 10. årstrinn
(Høgskolen i Nesnas skriftserie, Research report, 2009-07-08)Prosjekt KALS - 10. årstrinn har som hovedmål å utvikle en kartleggingsprøve for å finne lese- og skriveferdighetene hos elevene på 10. årstrinn. Prosjektet består av fire delprosjekter. Denne delrapporten beskriver ... -
Prosjekt KALS : utprøving og standardisering av KALS-prøven for 9. og 10. trinn ; delrapport 2
(Høgskolen i Nesnas skriftserie;75, Research report, 2012-10-08)Hovedmålet med delprosjekt 2 var hvordan vi kunne standardisere KALS-prøven slik at den kan brukes for å screene lese- og skriveferdighetene hos alle elevene på 9. og 10. trinn. Samtidig var målet å vurdere om denne prøven ... -
PVG-delprosjekt 4. Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett : hovedrapport
(Høgskolen i Nesnas skriftserie, Research report, 2009-10-27)Kan en gjøre PP-tjenesten enda mer tilgjengelig for skolene? Dette ønsker vi nå å finne ut gjennom et prosjekt som innebærer utprøving av pedagogisk-psykologisk veiledning via dataplattform ”It’s learning” ved to prosjektskoler ... -
Styring og kontroll av investeringsprosjekter i offentlig sektor: En komparativ analyse av statens investeringssystem og Oslo kommunes investeringssystem. Kan et mer mål og resultatfokusert økonomireglement i Oslo kommune bidra til bedre investeringsstyring og kontroll?
(Master thesis, 2009-04)Mitt inntrykk er at det legges for lite vekt på organisering og økonomisk planlegging i forbindelse initieringsfasen generelt og det kan se ut til at prosjektorganisasjonen er løst koblet til den klassiske linje/stabso ... -
Tettere samarbeid og styrket kvalitet i praksisstudiene: Erfaringer fra et aksjons-forskningsprosjekt ved vernepleierutdanningen i Nord universitet
(FoU-Rapport / Nord universitet;69, Research report, 2021)Rapporten er basert på et utviklingsprosjekt for utprøving av ny modell for gjennomføring av praksisstudiet i profesjonsutdanningen i vernepleie ved fakultet for sykepleie- og helsevitenskap (FSH) i Nord universitet. ... -
Utprøving av kommunal behandlingsenhet: erfaringer og utfordringer i bruk av akuttplasser i sykeheim
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;99, Peer reviewed; Research report, 2014-09-22)Denne rapporten redegjør for følgeforskning av det 3-årige prosjektet «Akuttplasser i sykehjem» (UP-8) – et prosjekt gjennomført i regi av Midtre Namdal Samkommune (Namsos, Overhalla, Fosnes og Namdalseid) i samarbeid med ... -
Utvikling av klasseledelse ved Beistad skole gjennom kunnskapsdelende kontekster: med aksjonsforskning som tilnærmingsstrategi
(Master thesis, 2010-10-06)Masteroppgaven handler om læringsprosesser med fokus på klasseledelse, både strukturelle og relasjonelle forhold. Problemststillingen er knyttet til om aksjonsforskning som utviklingsstrategi kan gi organisasjonen et løft ... -
Utvikling av prosedyrer for individuelle utviklingsplaner og elevsamtaler: en aksjonsforskningsprosess for dokumentasjon av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2009-10-15)Oppgaven handler om hvordan en kan utvikle en metodikk for dokumentasjon av tilpasset opplæring gjennom en aksjonsforskningsprosess. Jeg har gjennom et år studert egen organisasjon med tanke på hvordan en kan komme fram ... -
Utvikling av refleksjonsprosesser ved Motland og Varhaug skule: aksjonsforskning i egne virksomheter
(Master thesis, 2010-10-06)Masteravhandlingen vår i kunnskap og innovasjonsledelse (MKIL) handler om refleksjonsprosesser og hvordan dette kan bidra til kunnskapsutvikling i våre ledergrupper. Problemstillingen er knyttet opp mot hvordan ... -
Verdal videregående skole sin ”reise” mot å bli en mer lærende organisasjon - Hvor er vi? og Hvor vil vi?
(Master thesis, 2008)Temaet er den lærende organisasjon, og problemstillingen er knyttet til Verdal vgs. sin reise mot å bli en mer lærende organisasjon. Reisen har vært sammen med skolens mellomledergruppe, som består av område- og seksjonslederne. ...