Fra stykkevis og delt kunnskap til helhetlig og eid kunnskap: tjenesteutvikling og tiltaksmetoder i Barne- og familietjenesten Østbyen tiltak
Abstract
Oppgavens tittel: Fra stykkevis og delt kunnskap til helhetlig og eid kunnskap, betegner at for
å forstå helheten, så må en se hvordan deler utgjør et hele. I en kompleks, kunnskapsintensiv
og lærende organisasjon skal den enkelte ansatt produsere tjenester på et høyt faglig nivå, men
må ha forståelse for hvordan sin tjeneste er knyttet til de andre leddene i organisasjonen slik at
de til sammen utgjør en helhet. Hver av delene må studeres og kvalitetsikres for seg, for å
sikre et godt og helhetlig tjenestetilbud. Enkelte fenomener lar seg ikke studere ved
tradisjonelle metoder, det er vekselspill mellom teori og praksis, noe som forsvarer
aksjonsforskning (AF) som tilnærming. Organisasjoner i seg selv eier ikke kunnskap, det er
menneskene i organisasjonen som forvalter kunnskapen.
Ved bruk av AF studeres hvordan kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling i Barne- og
familietjenesten (BFTØT) bidrar til en bedre praksis. Oppgaven beskriver hvordan
kunnskapsdeling og -utvikling bidrar til forbedring av praksis. Endringene som er påvist er
delt i kategorier henholdsvis tre strukturelle og fire prosessuelle med ”fra-til”: