Browsing Nord Open Research Archive by Author "Halås, Catrine Torbjørnsen"
Now showing items 1-14 of 14
-
Cause for concern? The value of practical knowledge in professional education
Mæhre, Kjersti Sunde; Hvidsten, Bente Isabell Borthne; Halås, Catrine Torbjørnsen (Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this paper is to explore how practical knowledge can enhance higher education and Bildung for the human service professions. The paper sheds light on how governance reforms such as New Public Management have ... -
Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning : en kritisk utprøvende metode
Halås, Catrine Torbjørnsen; McGuirk, James Nicholas (Peer reviewed; Journal article, 2021)Teksten beskriver det vitenskapelige essayet som en kritisk utprøvende metode slik det er utviklet og praktisert ved Senter for praktisk kunnskap ved Nord universitet i Bodø. Dette er en metode som er egnet for å kunne ... -
The dialogue café as a participatory method in research — potentials and challenges
Halås, Catrine Torbjørnsen (Studies in Childhood and Youth;, Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Jakob Meløe`s praxeology : An ethnographic approach to research in practical knowledge
Halås, Catrine Torbjørnsen (Professional Practice and Education;3, Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Kunnskapsreflektert praksis
Halås, Catrine Torbjørnsen (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Kunnskapsreflektert praxis som tilnærming til å artikulere og skape sammenheng mellom praktisk og teoretisk virksomhet i sosialt arbeid.
Halås, Catrine Torbjørnsen (Chapter; Peer reviewed, 2022)I kapittelet utforsker forfatteren fruktbare sammenhenger mellom teori og praksis med utgangspunkt i begrepet kunnskapsreflektert praxis, og de teoretiske forutsetningene som ligger til grunn for dette. Kunnskapsreflektert ... -
Pawprint – Hvilke avtrykk kan vi spore? Rapport om ungdomsskoleelevers erfaringer med valgfaget Demokrati i praksis
Halås, Catrine Torbjørnsen (Arbeidsnotat; nr. 1/2016, Research report, 2016) -
Pedagogisk observasjon som læringsaktivitet i trafikklærerutdanningen
Kjelsrud, Hilde (Ph.d. i studier av profesjonspraksis;nr. 61, Doctoral thesis, 2023) -
Praxeological dialogues from within, handling tensions in dialogical praxis-oriented action research
Halås, Catrine Torbjørnsen (Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper addresses the need to develop concepts and terminology more and better adjusted to knowledge production with and from within practices, and help handle tensions between research and practice in Dialogical Praxis- ... -
Trøst som oppmerksomt nærvær i mellommenneskelig profesjonell praksis
Mæhre, Kjersti Sunde; Halås, Catrine Torbjørnsen (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Ungdom i svev : å oppdage muligheter med utsatte unge
Halås, Catrine Torbjørnsen (Ph.D. i studier av profesjonspraksis; nr. 5 (2012), Doctoral thesis, 2012) -
UNICEFs rettighetsskoler: En undersøkelse av to pilotskolers erfaringer med å bli UNICEF rettighetsskoler
Halås, Catrine Torbjørnsen (FoU-Rapport / Nord universitet;58, Research report, 2020)I denne rapporten kan du lese om hvordan barn og voksne ved to pilotskoler erfarer deltakelse og resultater knyttet til det å bli en UNICEF rettighetsskole. En god rettighetsskole beskrives av elevene som en skole der ... -
Uro som fenomen i profesjonsforskning
Halås, Catrine Torbjørnsen (Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Usikkerhetens pedagogikk
Halås, Catrine Torbjørnsen; Smith, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2023)