Browsing Nord Open Research Archive by Author "Løfsnæs, Elsa"
Now showing items 1-13 of 13
-
Cooperation as part of teacher students' integrated learning in education institutionsand practice fields
Løfsnæs, Elsa; Rosø, Anne Mette (Journal article, 2014)This article highlights the Norwegian approach to professional training understood as integrated theoretical and practical learning. The article presents an action-oriented partnership between the teacher training institution ... -
Dannelsesperspektiver i lese- og skriveopplæringen og ansvarsfordeling som grunnlag for videre utviklingsperspektiver
Løfsnæs, Elsa (Fredrikke, Research report, 2008-11-06) -
Elevsamtalen som utgangspunkt for tilpasset opplæring
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen viser til et forskningsprosjekt med utgangspunkt i et ønske fra en rektor og to lærerteam om samarbeid om "den nyttige elevsamtalen". Først samarbeides det om generelle kriterier for gode elevsamtaler. ... -
Gyldighet og "takt" i samfunnskunnskapsundervisningen : læreres tenkning og undervisningsplanlegging i samfunnskunnskap på fådeltskolens mellomtrinn
Løfsnæs, Elsa (Doctoral thesis, 2002)Denne avhandlingen framstiller og tolker i et fenomenologisk perspektiv hva fem lærere på fådeltskolens mellomtrinn ville oppnå med undervisningen. Det redegjøres for hvordan de mener at de didaktisk planla og tenkte, og ... -
Improving Adult Learning
Wie, Anne Lise; Amundsen, Per; Nilsen, Harald; Løfsnæs, Elsa; Murphy, Patrick (Høgskolen i Nesnas skriftserie, Research report, 2009-03-24)Three institutions for adult teaching, Kaunas Region Educational Centre, Lithuania, EURO Training, vocational Center, Greece, and Nesna University College, Norway have since 2002 been working together on the project “The ... -
Lærerstudentenes teori- og praksistilknyttede læring
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen drøfter lærerstudenters opplevelser av teoretisk og praktisk læring, og hvordan de ut fra disse opplevelsene i utdanningsinstitusjon og praksisopplæring i begynnelsen av sin utdanning ser betydningen av en ... -
Lærerstudenters beskrivelser og forståelse av egen læring som grunnlag for didaktisk kompetanse
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2010)Denne artikkelen belyser hvordan en gruppe deltidsstudenter med stor nærhet til praksisfeltet beskriver og forstår sine didaktiske vurderinger. Denne beskrivelsen og forståelsen analyseres som grunnlag for hvordan teori ... -
Lærerutdanning på tvers av fag i studentenes første studieår
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2016)Utgangspunktet for denne undersøkelsen er individuelle refleksjonsnotater som studentene i grunnskolelærerutdanningen for første til sjuende trinn skrev ved slutten av sitt første studieår.I refleksjonsnotatene skulle de ... -
Læringsstøttende bruk av Moodle
Løfsnæs, Elsa; Godejord, Beata (Fredrikke, Research report, 2009-10-28)Prosjektet var rettet mot en klasse deltidsstudenters bruk av læringsplattformen Moodle i pedagogikkfaget. Målet med prosjektet var: - Fremme studentenes pedagogikkfaglige læring - Bevisstgjøre studentene om ulike ... -
Samfunnets kompetansekrav utviklet i små skolemiljøer
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2009)Artikkelen fremhever små skolemiljøers særegne rammeforutsetninger for utvikling av "lokalkulturell handlingskompetanse" (Raaen, 1984), og at Kunnskapsløftets krav om målbare faglige resultater kan bidra til en lik, men ... -
To lærerstudenters refleksjoner over egen undervisning og seg selv i de undervisningskulturelle sammenhengene
Løfsnæs, Elsa (Journal article, 2011)Artikkelen framstiller hvordan to deltids lærerstudenters i sine vikariater i grunnskoler et år etter avsluttet pedagogikkfaglig del i utdanningen reflekterer over hvordan de opplever egen undervisning og seg selv i den ... -
Utfordringer i samarbeidet mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt i lærerutdanningen
Løfsnæs, Elsa (Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen viser et aksjonsrettet samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og praksisfelt for utvikling av gjensidig forståelse og samarbeid. Artikkelen viser to verdener som må møtes i et tett samarbeid for at ... -
Utvikling av studentenes reflekterte og praksisrelaterte læring
Løfsnæs, Elsa (Fredrikke, Research report, 2009-06-02)