Virker virkemidlene? : en evaluering av seniorpolitikken og de seniorpolitiske virkemidlene i Vefsn kommune
Abstract
Tema for vår undersøkelse har vært å se på om virkemidlene i Vefsn kommunes
seniorpolitikk fungerer etter hensikten, nemlig å blant annet bidra til å beholde
seniormedarbeiderne lengst mulig i aktiv tjenesteproduksjon og arbeid. Vår problemstilling
fokuserer på dette og lyder som følger;
"Har virkemidlene (tiltakene) i seniorpolitikken ønsket effekt i forhold til målsettingen
med seniorpolitikken, og i hvilken grad bidrar disse til å løse framtidas utfordringer i
forhold til å sikre framtidig arbeidskraft?"
Formålet med oppgaven har vært å se på om kjennskap til kommunens virkemidler, leders
fokus og senioransattes fornøydhet på det enkelte virkemiddel, fører til økt motivasjon til å stå
videre i arbeidslivet. Materialet er innhentet gjennom en kvantitativ undersøkelse som har
bestått aven spørreundersøkelse til kommunens seniorer, og en kvalitativ undersøkelse
gjennom strukturert intervju med fire ledere i kommunen. I tillegg har vi sammenlignet vår
undersøkelse med tidligere gjennomført evaluering av seniorpolitikken i 2009, og også
sammenlignet vår spørreundersøkelse opp mot ledernes svar i intervjuet.
Vårt teoretiske utgangspunkt har vært motivasjonsteori representert ved Maslow og Herzbergs
teoretiske modeller. I tillegg har vi har vi brukt teoretiske perspektiver på strategi og intern
kommunikasjon utledet fra Roos et. Al og Erlien.
Som hovedresultat i vår analyse og drøfting har vi kommet frem til at det er en sammenheng
mellom de tre variablene fornøydhet, lederfokus og opplevelsen av at virkemiddelet bidrar til
et ønske om å stå lengre i jobb. Dette kommer frem i figur 4.27 på side 83.
Videre konkluderer vi med at kommunen mangler en helhetlig strategi for jevnlig og
planmessig evaluering og kontroll av seniorpolitikken. Dette for blant annet å sørge for at den
blir evaluert - virker virkemidlene - og for å sikre at lederne som skal følge den opp har
tilstrekkelig informasjon og kunnskap til å håndtere oppgaven for å nå målsettingen. Vi ser
også at det er en tydelig sammenheng mellom en manglende strategi og at den interne
kommunikasjonen mellom toppledelsen og lederne, og mellom lederne og ansatte ikke
fungerer som forutsatt.
Description
Masteroppgave i personalledelse - Universitetet i Nordland, 2013