Logopedens møte med barn med spise- og svelgvansker
Abstract
min oppgave har jeg beveget meg inn på et logopedisk felt som for mange er ganske ukjent.
Jeg vil rette min oppmerksomhet mot dysfagi - svelgvansker hos barn, som er et relativt nytt
fagområde innenfor tradisjonelllogopediutdanning her tillands. Den beste utøvende
kompetansen finner vi innenfor sykehusene der logopedene jobber i eller tilknyttet
tverrfaglige samarbeids - og utredningsteam.
Problemstillingen er knyttet til nysgjerrighet for dysfagiområdet relatert til min egen praksis;
Hva kan logopedens rolle være tilknyttet et tverrfaglig spise - og ernæringsteam i forhold til
barn med omfattende og sammensatte funksjonsvansker? For å finne svar på mine
forskerspørsmål har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse. Dette har jeg gjort som en
sammensatt singelcasestudie med fire analyseenheter. Mine informanter er logopeder fra
forskjellige sykehus, og som metode har jeg benyttet halv strukturerte intervju.
Oppgaveprosessen har gitt meg en dypere innsikt og forståelse for munnmotoriske ferdigheter
og svelgvansker sett i sammenheng med et utviklingspotensiale basert på nevrologiske,
anatomiske og fysiologiske forutsetninger.
Med fornyet innsikt og kunnskap har jeg reflektert over mine funn relatert til de barna jeg som
rådgiver har møtt i egen praksis. Det kan være barn og unge med omfattende og sammensatte
funksjonsvansker, der spising og ernæring ofte er tilleggsproblematikk. Min undring over
totalt eller mangelfull munnmotorisk oppmerksomhet i forhold til enkelte barn både med og
uten sondeernæring, har nå gitt meg nye perspektiver og interesse.
For å finne et barns potensiale må en legge vekt på kompenserende eller rehabiliterende tiltak.
Et potensiale vi må bli flinkere til å se hos alle da stimuli av sensorisk og motorisk nevrologi
er grunnleggende bidrag til utvikling av munn og svelg. Og i et videre perspektiv viktige
forutsetninger og sammenhenger for spiseutvikling, artikulasjon og språktilegnelse.
Jeg har med denne oppgaven løftet dette tverrfaglige dysfagiområdet, formidlet den
logopediske kompetansen og understreket betydningen av munnmotorikk og svelgfunksjon
knyttet til mer enn et ernæringsbehov.
Description
Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013