Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvalø, Tone Kolstad
dc.date.accessioned2013-10-02T15:17:28Z
dc.date.available2013-10-02T15:17:28Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141620
dc.descriptionMasteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013no_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er et ønske om å gi et bidrag til økt kunnskap om erfaringer med Lidcombeprogrammet (LP), som er en behandlingsmetode for førskolebarn som stammer. LP er en direkte behandlingsmetode som er basert på foreldreinvolvering og atferdsterapeutisk tilnærming. Metoden er lite kjent og anvendt i Norge. Det finnes generelt lite oppdatert norsk og nordisk forskning om stamming og stammebehandlingsmetoder. Denne oppgaven vil ta utgangspunkt i LP og logopeders erfaringer med metoden. Formålet med oppgaven er å gi logopeder økt kunnskap om denne behandlingsmetoden. Som et resultat av dette vil oppgaven i neste omgang kunne bidra til et bedre grunnlag for å velge eller velge bort LP, og dermed ta stilling til om metoden skal innlemmes i logopedenes "verktøykasse". På grunnlag av terna og formål med oppgaven har jeg kommet frem til følgende forskerspørsmål: "Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?" Den metodiske tilnærmingen er en sammensatt singelcasestudie med utgangspunkt i semistrukturerte kvalitative intervju av logopeder som har prøvd ut Lidcombeprogrammet. Resultatet av undersøkelsen er at logopedene jeg intervjuet hadde følgende erfaringer: • De hadde i all hovedsak positive erfaringer med Lidcombeprogrammet. • De fremhevet kurset som grundig, nyttig og positivt. • De hadde i utgangspunktet vært skeptiske til atferdsterapeutisk tilnærming. De hadde positive erfaringer med verbale tilbakemeldinger og uttrykte overraskelse over hvor greit og enkelt dette var. .. De hadde positive erfaringer med foreldreinvolvering og individuell tilpasning . • De uttrykte tilfredshet med å ha fått et nytt "verktøy i verktøykassen". De ville ha en eklektisk tilnærming i forhold til hvilke metoder de ville benytte senere. De trakk spesielt frem at de ønsket å ha med elementer fra indirekte metoder i det videre arbeidet med LP. • De ville fortsette å bruke LP, men ville ikke forkaste andre metoder til fordel for denne. • De hadde få negative erfaringer men trakk frem mulige utfordringer ved metoden knyttet til foreldrenes rammefaktorer og ressurser, herunder tid, innsikt og forståelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectlogopedino_NO
dc.titleEn kvalitativ studie: Hvilke erfaringer har logopeder gjort med Lidcombeprogrammet?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel