• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i logopedi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i logopedi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?

Boholm, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Boholm.pdf (2.824Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141624
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i logopedi [55]
Abstract
Bakgrunn:

I læreryrket stilles det store krav til en vel-fungerende stemme. Lærere bruker stemmen mye

hver dag, og må ofte bruke ekstra styrke på stemmen for å høres av elevene. Man kan si at

stemmen er lærerens viktigste verktøy i undervisningen.

Forskning viser at lærere er blant de yrkesgruppene som er mest utsatt for å utvikle

stemmevansker, nettopp av den grunn at de bruker stemmen mye. Gjennom min yrkeserfaring

som lærer har jeg opplevd hvor viktig stemmebruk er for å nå fram til elevene. Av og til må

man bruke mer stemmestyrke enn normalt for at elevene skal høre. Fysiske forhold, som for

eksempel akustikkproblematikk i klasserom, vil virke inn på måten man bruker stemmen.

Normalt vil man heve stemmestyrke og stemmeleie for å overdøve lang etterklang i

klasserommet. Dette vil kunne føre til stemmevansker hvis det vedvarer over lang tid.

Formålet med denne undersøkelsen er å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i

klasserom med dårlig akustikk.

Problemstilling:

Hvordan opplever lærere å undervise i klasserom med dårlig akustikk?

Metode:

Denne undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i fire semistrukturerte

intervju. Undersøkelsen kan forklares som et embedded (sammensatt) singelcasestudie. Casen

tar utgangspunkt i fire ulike analyseenheter ved en skole som har opplevd det samme tilfellet.

Informasjonen fra disse analyseenhetene ses på som en helhet innenfor casen.

Utvalget består av fire lærere ved en skole. Utvalget ble valgt ut på bakgrunn av et kriterie. De

måtte ha undervist i klasserom med dårlig akustikk.

Forskningsresultater:

Resultatene fra undersøkelsen viser at det er kvinnene som opplever akustikkproblematikken

som en belastning for stemmen. Det synes som om individuelle forutsetninger og kjønn har

noe å si for hvordan stemmen og stemmeapparatet påvirkes av akustikk.

Undersøkelsen viser videre at lang etterklangstid i klasserom er forbundet med irritasjon,

tretthet og stress. Alle informantene i denne undersøkelsen sier de blir stresset av å undervise i

klasserom med dårlig akustikk. Dette påvirker arbeidsmiljøet. Det er også en sammenheng

mellom å være stresset, og det å oppleve spenninger i nakke- og skuldermuskulatur.
Description
Masteroppgave i logopedi - Universitetet i Nordland, 2013
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit