Viktige faktorer for studenters læring i sykepleierutdanningen : en studie av deltidssykepleiestudenters erfaringer over hva som har vært viktig for læring og læringsprosessen relatert til teoretisk- og praksisundervisning
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven er å se nærmere på
deltidssykepleiestudenters erfaringer. Hvilke erfaringer har deltidsstudenter når det
gjelder hva som er viktig for læring og læreprosess relatert til teoretisk- og
praksisu ndervisning.
Studien er en kvalitativ undersøkelse, basert på en fenomenologisk - hermeneutisk
tilnærming. Det er gjennomført intervjuer av 4 deltidssykepleiestudenter i 3 studieår.
Funnene viser at deltidsstudenten står overfor flere utfordringer med å gå deltid, å
kombinere studier med andre hverdagsoppgaver. Utfordringene er i forhold til
organisering av studiene og valg av pedagogiske verktøy. Gruppearbeid,
basisgrupper, bruk av problembasert læring og mappe som lærings- og
vurderingsform er det mest utfordrende for deltidsstudenten.
I forhold til funn å lære av forelesninger og å lære i praksis så har studentene gode
erfaringer med at det skjer læring.
Funnene diskuteres opp mot studiens teoretiske referanseramme og relevant
forskning. Jeg forsøker å tenke med teorien for å forstå studentenes opplevelser og
erfaringer i situasjonen. Det har også vært nødvendig å tolke meningene i det
studentene har uttrykt gjennom det de har fortalt.
Description
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2010