• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer

Rånes, Vebjørn
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Raanes_Vebjoern.pdf (21.62Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141635
Utgivelsesdato
2008
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap [55]
Sammendrag
I innledningen forsøker jeg å avklare hva mitt fagfelt er, jeg redegjør for begrepet friluftsliv

og snevrer det inn, i forhold til rammen for mitt essay, som handler om friluftsliv i forbindelse

med læreplanfestede turer, ved studieretn ing for idrettsfag i den videregående skole.

Det er tre selvopplevde erfaringer fra feltet som binder essayet sammen. Først er det en

historie fra en snøhuletur som i løpet aven uværsnatt utvikler seg til å bli nokså dramatisk. En

elev har i forkant av turen uttrykt en skepsis mot å overnatte i snøhuler. I løpet av natten

forstår jeg hva det var hun mente. I refleksjonen som følger forsøker jeg å få frem hva det vil

si å være lærer i friluftsliv.

Den andre historien handler om en e lev som er uheldig og besvimer under en tur. Vi blir

gående å lete etter henne, og i denne tiden mens vi leter, kjenner jeg veldig på en slags

innvendig ro. Jeg aksepterer at det kan skje saker på tur som jeg fakt isk ikke er herre over.

Dette gjør meg nysgjerrig på hva andre lærere i friluftsliv har av erfaringer når det oppstår

uventede episoder. Det blir innledningen til et fe ltarbeid hvor jeg i tillegg til egen erfaring, i

hovedsak snakker med andre lærere. Feltarbeidet gjør at jeg utvider min egen forståelse for

hva utfordringen med å være lærer er.

Den siste felterfaringen er fra en grottetur, der en elev utløser et ras. En ulykke som skyldes at

man utfordrer naturkreftene. Disse tre historiene får meg til å forstå at det å være i friluftslivet

på mange måter kan uttrykke hva som gjelder i livet.

Til slutt forsøker jeg å drøfte hva det vil si å være frilufts livslærer i forhold til to etiske

perspektiver, et relasjonsetisk og et dydsetisk perspektiv.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008
Utgiver
Høgskolen i Bodø

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit