• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å være i bevegelse : fysioterapeuters kunnskapsutvikling i egen bevegelsespraksis

Tvedten, Nina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Tvedten_Nina.pdf (624.4Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141645
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i praktisk kunnskap [56]
Abstract
Målet med fysioterapi er å skape bedre forutsetninger for helse og livsutfoldelse hos

mennesker med plager knyttet til bevegelsessystemet. I fysioterapeuters yrkeshverdag er

bevegelser, individuelt eller i gruppe et sentralt virkemiddel. Kunnskap om bevegelse utvikles

teoretisk og i praksis. I fysioterapifaget har fokus på forskning som tar utgangspunkt i klinisk

kontrollerte studier fått stadig større plass. Samtidig bidrar dette til at viktige sider ved

fysioterapeuters kompetanse, som ikke kan måles og veies, ikke blir løftet fram. Det krever

andre tilnærminger å synliggjøre denne kompetansen. Mitt utgangspunkt i denne oppgaven er

at erfaringsbasert kunnskap har noe å bidra med i en diskusjon om hva som er

gyldig/dokumenterbar kunnskap. Det legger et ansvar på oss som har denne erfaringen.

Prosjektet er en undersøkelse av hvordan fem fysioterapeuters yrkeskunnskap har utviklet seg

gjennom at de har beveget seg selv. De har gjennom mange år beveget seg fra noviser til

eksperter i en tradisjon hvor kunnskapen overføres fra mester til svenn; i bevegelsesgrupper

basert på psykomotoriske prinsipper. I denne tradisjonen er det sentralt at belastning av fysisk

eller følelsesmessig karakter vil uttrykke seg i pust, muskulatur og derved bevegelse. Jeg har

fokus på aspekter ved praksisen som ikke er tilgjengelig i bøker; den erfaringsbaserte, ofte

”tause”, personlige og kroppslige delen. Det som gjør kunnskapen til en levende kunnskap

som virker i praksis. Det som gjør at fysioterapeutene velger å bruke så mye av sitt yrkesliv

på å bevege seg - sammen med andre.

Datainnsamlingen for denne oppgaven har blitt gjort i løpet av tre feltreiser. Gjennom

deltakende observasjon i bevegelsesgruppene og intervjuer med fysioterapeutene etterpå har

jeg samlet materiale for videre bearbeiding og analyse. Oppgaven er skrevet i essayform.

Utgangspunkt er bevegelsesfortellinger fra praksis. Jeg har ønsket å få en form og et språk

som kan kommunisere med fysioterapeuters egen fortrolighetskunnskap og være med på

skape gjenkjennelse og refleksjoner over praksis.

Undersøkelsen dokumenterer hvordan informantene utvikler sin kompetanse gjennom gjentatt

øving og stadig refleksjon over hvordan det de gjør virker i praksis. Fysioterapeutene har en

samtidig oppmerksomhet på kroppens funksjon og sammenhenger og kroppen som kilde til

erkjennelse og opplevelse. Undersøkelsen har vist at metoden og øvelsene ikke kan sees

uavhengig av situasjonen og personene som deltar. Utviklingen av tillit, atmosfære og de

kvalitative sidene av treningen og relasjonen er avgjørende for hva slags mening øvelsene får.

Fysioterapeutenes egen kropp er utgangspunkt for kommunikasjon og valg. Samtidig er deres

bruk av musikk og rytmer, og valg av ord viktig. Fysioterapeutenes holdninger, verdier og

menneskesyn er blitt en integrert del av deres praksis. Det innebærer at de har endret

terapeutisk holdning fra å tro at de hadde ansvar for å skape endringer, til å se at de kun kan

legge til rette for nye erfaringer og kroppslige opplevelser hos deltakerne. Kunnskapen er

sårbar fordi den er personlig og basert på erfaring. Den teoretiske kunnskapen, den praktiske

ferdigheten, deres forståelse og verdier er vevd i hverandre og det er foreningen av den

teoretiske og den erfaringsbaserte kunnskapen som blir den gode fysioterapeuten.
Description
Masteroppgave i praktisk kunnskap - Universitetet i Nordland, 2011
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit