dc.description.abstract | Undersøkelsen er relatert til studentenes tanker og refleksjoner rundt nyttig og god
undervisning, mindre nyttig og mindre god undervisning. Den er knyttet til seks
heltidsstudenter ved universiteter i Norge og Russland. På bakgrunn av dette blir
problemstillingen følgende: ”Hvordan studenter fra forskjellige kultur- og skoletradisjoner i
Norge og i Russland analyserer undervisningssituasjonen og kommer til beslutning om å
definere undervisning som nyttig og mindre nyttig ”. I undersøkelsen legger jeg vekt på
meningen og resonnement bak individenes erfaringer med et fenomen. Ved tolkingen av
datamaterialet tar jeg utgangspunktet i eksisterende pedagogiske teorier. Derfor har jeg valgt
fenomenologisk forskningsdesign.
Datainnsamling i undersøkelsen ble gjort ved hjelp av studentfortellinger. Fortelling som
kvalitativ forskningsmetode er en hensiktmessig måte å få kunnskap fra informantens
forståelse og deres perspektiv på.
Undersøkelsen har vist at det finnes variasjon ved definering av nyttig og mindre nyttig
undervisning, uansett at studentene knytter ord ”nyttig” til kunnskapsinnhold og ”god” til
kunnskapsformidling.
Informanter fra to land mener at nyttig kunnskap er hovedpoenget i undervisning, men de har
ulike meninger om anvendelse av undervisningskunnskapen. De norske og russiske
studentene fokuserer på ulike momenter i undervisningens kunnskapsinnhold og metoder.
Lærerensevne og erfaring har vesentlig betydning i vurdering av nyttig undervisning. Felles
mening er at underviser bør være flink til å formidle kunnskap, men vurdering av faglig,
pedagogisk, vitenskapelig kompetanse til underviseren er ulik. Personlige egenskaper til
universitetslæreren som er en engasjert og vennlig person er felles studentmening.
Analysen av meningene til de russiske studentene i Norge dokumenterer at de har noen
forventninger til undervisning som faller sammen med de norske studentforventninger. Det er
foranderlige forventninger til undervisning som viser sosialisering, internalisering av de
russiske studentene i norsk samfunn. Det finnes tre eksplisitte forskjeller i
undervisningsvurderingen mellom de russiske studentene i Norge og de norske studentene.
Det er stabile russiske forventninger til undervisning. Forskjellene i undervisningsvurdering
preges av ulikt historisk didaktisk syn på undervisning i Norge og Russland og større prestisje
av høyere utdannelse i Russland enn i Norge. | no_NO |