dc.description.abstract | Denne masteroppgaven belyser barnehagens muligheter i forhold til sosial samhandling hos
barn med innadvendt atferd. UndersøkeIsens utgangspunkt i den forbindelse er å rette fokus
mot innadvendte barns potensialer for mestring i sosiale situasjoner. Mestringsperspektivet
innebærer her å se etter de situasjoner der barna lykkes, heller enn et fokus på barnas vansker.
Teorigrunnlag
Oppgavens teoretiske grunnlag tar utgangspunkt i blant annet Ingrid Lunds undersøkelser
vedrørende barn og unge med innadvendt atferd og Berit Baes drøftinger omkring om voksnes
definisjonsmakt og barns selvopplevelse. I tillegg presenteres teori vedrørende utvikling av
sosial kompetanse. Her vies Terje Ogdens definisjon av sosial kompetanse en del plass fordi
den spiller en viktig rolle som utgangspunkt for datainnsamlingen. Videre omtales Daniel
Sterns teori om selvutvikling som livslang prosess. Som mestringsteoretisk grunnlag refererer
oppgaven hovedsakelig til Hilchen Sommersehild, Bente Grøholt og Finn Magnussen.
Empirisk grunnlag
Undersøkelsen er foretatt som en sammensatt singelcasestudie; en casestudie med tre
innebygde analyseenheter. Metode for innsamling av data har foregått i en kombinasjon av
intervju og feltarbeid; deltakende observasjon. UndersøkeIsens funn er kategorisert innenfor
fem kategorier; innadvendthet, nettverk og tilhørighet, samarbeid og selvhevdelse,
kompetanse, og tiltak. Disse kategoriseringene legger grunnlaget for undersøkeIsens drøfting
og resultat.
Sentrale nøkkelord
Etablering av vennskapsrelasjoner, å tre frem i små grupper, styrking av selvfølelse, læring av
selvhevdelse, anerkjennelse, ivaretakelse av integritet, pedagogens mestring og mulighet. | en |