Tilpasset opplæring : fra begrep til praksis : med fokus på arbeid med muntlighet i Norskfaget
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141699Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I mitt forskningsarbeid har jeg undersøkt tre norsklæreres forståelse og praktisering av tilpasset opplæring, med fokus på arbeid med muntlighet i norskfaget.
Mitt forskningsarbeid har hatt et casestudie- design.
Jeg har sett på lærernes planlegging, gjennomføring og evaluering av norsktimer med fokus på muntlighet. Jeg har observert i deres timer, og intervjuet norsklærerne i etterkant av observasjonene.
Jeg har også undersøkt læreplanen og de politiske føringene, og forskningslitteratur for å finne svar på hva tilpasset opplæring består i, og også forsøkt å nedfelle noen kriterier for arbeid med muntlighet i norskfaget.
Resultatene fra min undersøkelse er følgende:
• Norsklærerne hadde forskjellig forståelse av begrepet tilpasset opplæring.
• De praktiserte ofte tilpasset opplæring uten at de var noe særlig bevisst at det var tilpasset opplæring de holdt på med.
• Norsklærerne la til rette for arbeid med muntlighet i undervisningen, men underviste ikke om muntlighet.
• Kompetanseheving er av nødvendighet når det gjelder både tilpasset opplæring og arbeid med muntlighet i norskfaget.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009