Vi er i hvert fall best i verden når det gjelder trivsel
Abstract
Masteroppgaven presenterer resultatene fra et forskningsarbeid om
elevtilfredshet generelt og spesifikt. Undersøkelsen er basert på en tysk
forskningsoppgave innen det samme området og mitt mål har vært å gjøre en
replikasjon av denne forskningsoppgaven (Rahm 2005).
Teoriforankringen ved oppgaven er basert på trivselsteorier, litteraturstudier
og sammendrag av senere prosjekter. Basert på dette og det tyske
spørreskjemaet ble min spørreundersøkelse formet og gjennomført på en
gruppe av respondenter.
Formålet med undersøkelsen har vært å identifisere generelle faktorer som
kan påvirke elevtrivselen i skolen ved hjelp av innsamling av data gjennom
spørreskjema samt analyse av disse dataene. Spesifikt vil jeg forsøke å
identifisere dimensjonen allmenntrivsel faktoranalytisk samt se hvilke
spesielle kjennetegn denne eventuelt står i sammenheng i skolen. Jeg vil også
se på innflytelsen av de sosiodemografiske variablene kjønn, skole og
klassetrinn i forhold til allmenntrivselen bl.a ved hjelp av en hypotesetest.
Funnene i undersøkelsen viser at det er elementer som har innvirkning på
trivsel i skolen. Resultatene gir et innblikk i hvordan elevene i mitt utvalg
opplever skolehverdagen i forhold til trivsel. De forteller også noe om at en
elevs trivsel lar seg inndele i flere tallområder slik at jeg kunne finne en
overordnet faktor for allmenntrivsel. Videre finner jeg at allmenntrivselen
blir påvirket av ulike spesifikke faktorer. Det fins også ulike preg av
allmenntrivselen mellom kjønn, skole og klassetrinn.
En replikasjon av en undersøkelse gjennomføres for å forsikre seg om at
konklusjonen fra en annen undersøkelse er korrekt noe jeg mener stemmer.
Description
Mastergradsoppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009