Innovasjon i skolen : "samarbeid rundt elever med store funksjonsnedsettelser"
Abstract
Bakgrunnen for dette endringsarbeidet er opplevelsen av et følt problem i
forhold til samarbeid mellom en forsterket avdeling for elever med store
funksjonsnedsetteiser og skolen avdelingen tilhører. Avdelingen inngår i et
såkalt segregert tilbud. Denne oppgaven er på tross av det ikke siktet inn
mot å diskutere om slike forsterkede avdelinger er riktig opplæringsarena
for denne elevgruppen. Temaet i oppgaven er endringsarbeidet i sin helhet
og følger hele prosessen med forsknings spørsmålet: Kan innføring av
rutiner bedre opplevelsen av samarbeid mellom kontaktlærer ved
avdelingen og klasselæreren, i samarbeidet rundt elever med store
funksjonsnedsetteiser?
Oppgaven er en evalueringsstudie med innovasjon på egen arbeidsplass som
metode. Modellen for arbeidet er PS modellen og endringsarbeidet følger
dens faser. Informantene var 4 kontaktlærere på avdelingen og 6
klasselærerne. Data ble samlet inn ved hjelp av spørreskjema i starten,
midtveis og i slutten av arbeidet. I tillegg ble det holdt fellesmøter med
aktørene og forsker skrev logg gjennom prosessen.
Resultater som kom frem gjennom arbeidet.
Tidsressursen viste seg å være en viktig barriere for klasselærerne.
Tverrfaglig samarbeid kan bli vanskelig på bakgrunn av ulik
profesjonell kompetanse.
Felles visjon er avgjørende for gjennomføring av endring.
Innføring av rutiner kan bedre opplevelsen av samarbeid.
Nøkkelord; innovasjon i skolen, PS modellen, tverrfaglig samarbeid,
inkludering, elever med store funksjonsnedsetteiser.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2009