• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rosa og blå lesepraksis i barnehagen : en diskursanalyse av leseaktiviteter i et likestillingsperspektiv

Dalen, Tone
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Dalen_Tone.pdf (4.051Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141711
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [221]
Abstract
Jenter og gutter skal ha likeverdige muligheter til deltakelse og til ferdighetsutvikling innenfor

alle barnehagens aktiviteter. Grunnlaget for barns seinere leseferdigheter legges i

barnehagealder, likeså deres motivasjon for bøker og lesing.

Denne masteroppgava søker å belyse førskolelæreres likestillingspraksis innenfor

rammeplanens fagområde Kommunika.~jon, språk 0fi tekst. Formålet har vært å undersøke

barnehagenes tilrettelegging for at alle barn, uavhengig av kjønn, skal utvikle interesse for og

kunnskaper om bøker og skriftlig tekst.

Oppgava har en diskursanalytisk tilnærmingsmåte, i hovedsak basert på teori av Laelou og

Mouffe, men med elementer fra Faireloughs kritiske diskursanalyse. Grunnlaget for analysen

er primært intervjuer av pedagogiske ledere i tre ulike barnehager i Norge. Sekundært er også

deltakende observasjon benyttet som metode for innsamling av data.

To lesediskurser er identifisert innenfor kildematerialet. Den dominante diskursen er navnsatt

som opplevelsesdiskurs, mens en mer marginal diskurs er navns att som lærinfisdiskurs.

Kjennetegn på opplevelsesdiskursen er at barnehagene legger til rette for en rekke aktiviteter

og tiltak for at barna skal utvikle interesse for bøker og skriftlig tekst, samt få gode litterære

opplevelser i barnehagen. Lærinfi.\'{liskursen er mer marginal, og barns kunnskapstilegning i

forhold til bøker og skriftlig tekst prioriteres i liten grad i barnehagenes pedagogiske arbeid.

Mengden aktiviteter og tiltak er betydelig lavere enn innenfor oppleveisesdiskursen og

begrunnelsene for dem er vagere.

Informantene melder om en praksis der både jenter og gutter er interesserte i bøker og skriftlig

tekst. Det meldes imidlertid om forskjeller i jentenes og guttenes lesepreferanser og lesevaner.

Kjønnsforskjellene kan tolkes til å følge samme tendens som hos skolebarn. Jentene er

motivert for å lese ulike sjangrer, gjerne kontinuerlig tekst. Jentene leser oftere enn guttene,

og er mer utholdende under høytlesing. Guttene foretrekker diskontinuerlig tekst.

Informantene har ikke merket seg, men heller ikke undersøkt, forskjeller mellom jenter og

gutter når det gjelder ferdigheter som leder fram til egen seinere lesing.

Analysen identifiserer ulike tilnærmingsmåter til likestilling i barnehagene, men likestilling er

ikke prioritert innenfor barnehagenes arbeid med bøker og skriftlig tekst. Informantene

vektlegger å likebehandle jenter og gutter, samt å møte barna som likeverdige enkeltindivider

uavhengig av kjønn. Å ta utgangspunkt i forskjeller mellom kjønnene benyttes i liten grad.

Informantene velger sjelden å tilrettelegge ulikt for jenter og gutter i arbeidet med bøker og

skriftlig tekst.

l analysen inngår drøfting av konsekvenser av at det synes å være et manglende lærings- og

likestillingsfokus i barnehagenes arbeid med bøker og skriftlig tekst, med særlig blikk for

guttene som gruppe.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Universitetet i Nordland
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2011

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit