• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?

Øie, Vibeke
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Oeie_Vibeke.pdf (5.040Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141717
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [273]
Abstract
Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om

lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke

enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon

og droppe ut av skolen.

Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn

i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært?

Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven

har automatisert strategiene?

Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og

svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til

spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør

aksjonen.

Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og

kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier.

Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt

bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene

introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig.

Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er

påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010
Publisher
Høgskolen i Bodø
Series
Masteroppgave i tilpassa opplæring;nr. 5/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit