Arbeid med lesestrategier på 7. trinn : nyttig del av læringsarbeidet eller bortkastet tid?
Abstract
Bakgrunn: Elever i Norge har lave leseferdigheter og har lav bevissthet om
lesestrategier. Det er helst sterke lesere som bruker dem, og det er ikke
enhetsskolens fortjeneste. Elever som strever med lesing kan oppleve frustrasjon
og droppe ut av skolen.
Lesestrategier er tema for oppgaven. Problemstillingen er: Tar elever på 7. trinn
i bruk lesestrategier på eget initiativ når de er lært?
Hvilke faktorer spiller inn i prosessen fra en starter opplæringen til eleven
har automatisert strategiene?
Aksjonsforskning er valgt som forskningsdesign. Spørreskjema er benyttet og
svarene organiseres i tabeller. Det er foretatt intervjusamtaler som støtte til
spørreskjemaene. Elever fra 7. trinn deltar i aksjonen. Lærerkollegier og jeg gjør
aksjonen.
Studien beskrives med bakgrunn læringsteori, motivasjonsteori og
kommunikasjonsteori samt litteratur om lesestrategier.
Elevene tar i bruk lesestrategier på eget initiativ når de har lært dem og er blitt
bevisste brukere. En trinnvis struktur og tett oppfølging i prosessen, fra elevene
introduseres for lesestrategien til de har automatisert den, er nødvendig.
Arbeidet må være kontinuerlig for å holde elevenes interesse oppe. Dialog er
påkrevd for å bevisstgjøre og for å oppnå god motivasjon.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010