En analyse av læreverk i matematikk i forhold til Læreplanverket for Kunnskapsløftet
Abstract
En analyse av læreverk i matematikk i forhold til
Læreplanverketfor Kunnskapsløftet. Høgskolen i Bodø. Lærerutdanning, kunst
og kulturfag. Masteroppgave i tilpassa opplæring i matematikk.
Masteroppgaven presenterer resultatene aven analyse av to læreverk i
matematikk, bestående avelevbøker, lærerveiledninger, CDer og nettsider, i
forhold til hvordan de støtter oppfylling av kompetansemål i læreplanen og
hvordan de legger til rette for tilpassa opplæring. For å finne svar på dette
utviklet jeg analysekriterier basert på læreplanens kompetansemål om
funksjoner og basert på læreplanens definisjon av tilpassa opplæring. Designen
som ble valgt var casestudie, mens metodene som ble brukt var
dokumentanalyse og to former for tekstanalyse; helhetsanalyse i forhold til
tilpassa opplæring og delanalyse i forhold til kompetansemål.
Teorien som presenteres i masteroppgaven har sammenheng med
analysekriteriene. Lærebøker, funksjoner, tilpassa opplæring, differensiering og
læringsstiler er derfor emner som tas opp i teoridelen av masteroppgaven.
Studien er begrenset i forhold til at bare deler av to læreverk er undersøkt.
Resultatene av analysen viser at begge læreverk har oppgaver i forhold til
analysekriteriene om funksjoner. Det er imidlertid slik at noen deler av et
kompetansemål dekkes av få oppgaver, mens andre deler av
kompetansemålene er fyldigere dekket. Dette tas nærmere opp i
drøftingsdelen. Begge læreverkene har oppgaver med forskjellige
vanskegrader, tilpasset både svake og sterke elever. Bøkene har mål for hva
elevene skal lære i hvert kapittel og bruker elevenes erfaringsverden i
oppgavene.
Læreverkene er ulike i forhold til hvordan kompetansemålene om funksjoner
dekkes, og også ulike med tanke på hvordan de tilrettelegger for tilpassa
opplæring. Selvom begge læreverkene har oppgaver elevene skal samarbeide
om og oppgaver som passer til ulike typer sansemessige elementer, er dette
vektlagt på ulike måter i læreverkene. Lærebøkene er også ulike i forhold til
måten de innfører funksjoner på.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Høgskolen i Bodø, 2010