• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilpasset opplæring ved skoleforberedende aktiviteter : et aksjonsforskningsprosjekt i barnehagen

Rijn-Janssen, Mia van
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Rijn-Janssen_Mia_van.pdf (3.446Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/141739
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Masteroppgaver i tilpassa opplæring [221]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om tilpasset opplæring for førskolebarn ved

skoleforberedende aktiviteter, i form av et aksjonsforskningsprosjekt i en barnehage.

Aksjonen var rettet mot å finne en måte å jobbe på som var bedre egnet til å møte hvert enkelt

barn på det utviklingsnivået det er på, i de timene som var avsatt til skoleforberedelse.

Som deltakende forsker har jeg i samarbeid med tre førskolelærere gjennomført aksjonen fra

januar til juni 20 l O. Førskolegruppen bestod av ti barn. Skoleforberedende aktiviteter ble sett

på som en formell voksenstyrt læringssituasjon. Fagområdet "Antall, rom og form" var

utgangspunkt for aktivitetene.

Før prosjektstarten ble skoleforberedende aktiviteter stort sett rettet mot førskolebarna som

homogen gruppe med like utviklingskarakteristikker. Det ble opplevd som et problem for

barna, særlig språksvake barn. Aksjonen tok utgangspunkt i denne problemstillingen og ble

gjort til følgende aksjonsmål:

At arbeid med skoleforberedende aktiviteter i de timene som er avsatt til dette spesifikke

arbeid, blir tilpasset det enkelte barn uansett utviklingsnivå.

Et viktig delmål med aksjonen var bevisstgjøring rundt hvordan deltakerne jobber i forhold til

læringsbegrepet i barnehagen og særlig begrepet tilpasset opplæring.

Aksjonen ble planlagt på bakgrunn av relevant teori og nyere forskning om temaet, og min

kunnskap om førskolebarn og dets læring. Den ble initiert ut fra et følt behov for forbedring.

Aksjonen blir beskrevet i en evalueringsrapport, og viser trinn for trinn utviklingen i

prosessen. Rapporten er skrevet med bakgrunn i prosjektmøter der det ble reflektert, evaluert

og diskutert om arbeidsmåten og tilpasset opplæring i praksis.

Resultatene viser at arbeidsmåten har ført til en positiv endring for førskolegruppen som

gruppe, og for enkeltbarn. Det har også ført til bevisstgjøring blant deltakerne, både i forhold

til arbeidsmåten og å kunne tilrettelegge for læring på det enkelte barns premisser.

Aksjonsforskningen med sitt innovasjonsperspektiv, har vist seg å være en god måte å gjøre

systemarbeid på også i barnehagen.

Nøkkelord: Tilpasset opplæring, aksjonsforskning i barnehagen, skoleforberedende

aktiviteter, førskolebarn, lek som læring, barnehagepedagogikk, læringsforståelse og innovasjonsperspekti v.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2011
Publisher
Universitetet i Nordland

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit