Tilpasset opplæring ved skoleforberedende aktiviteter : et aksjonsforskningsprosjekt i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141739Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om tilpasset opplæring for førskolebarn ved
skoleforberedende aktiviteter, i form av et aksjonsforskningsprosjekt i en barnehage.
Aksjonen var rettet mot å finne en måte å jobbe på som var bedre egnet til å møte hvert enkelt
barn på det utviklingsnivået det er på, i de timene som var avsatt til skoleforberedelse.
Som deltakende forsker har jeg i samarbeid med tre førskolelærere gjennomført aksjonen fra
januar til juni 20 l O. Førskolegruppen bestod av ti barn. Skoleforberedende aktiviteter ble sett
på som en formell voksenstyrt læringssituasjon. Fagområdet "Antall, rom og form" var
utgangspunkt for aktivitetene.
Før prosjektstarten ble skoleforberedende aktiviteter stort sett rettet mot førskolebarna som
homogen gruppe med like utviklingskarakteristikker. Det ble opplevd som et problem for
barna, særlig språksvake barn. Aksjonen tok utgangspunkt i denne problemstillingen og ble
gjort til følgende aksjonsmål:
At arbeid med skoleforberedende aktiviteter i de timene som er avsatt til dette spesifikke
arbeid, blir tilpasset det enkelte barn uansett utviklingsnivå.
Et viktig delmål med aksjonen var bevisstgjøring rundt hvordan deltakerne jobber i forhold til
læringsbegrepet i barnehagen og særlig begrepet tilpasset opplæring.
Aksjonen ble planlagt på bakgrunn av relevant teori og nyere forskning om temaet, og min
kunnskap om førskolebarn og dets læring. Den ble initiert ut fra et følt behov for forbedring.
Aksjonen blir beskrevet i en evalueringsrapport, og viser trinn for trinn utviklingen i
prosessen. Rapporten er skrevet med bakgrunn i prosjektmøter der det ble reflektert, evaluert
og diskutert om arbeidsmåten og tilpasset opplæring i praksis.
Resultatene viser at arbeidsmåten har ført til en positiv endring for førskolegruppen som
gruppe, og for enkeltbarn. Det har også ført til bevisstgjøring blant deltakerne, både i forhold
til arbeidsmåten og å kunne tilrettelegge for læring på det enkelte barns premisser.
Aksjonsforskningen med sitt innovasjonsperspektiv, har vist seg å være en god måte å gjøre
systemarbeid på også i barnehagen.
Nøkkelord: Tilpasset opplæring, aksjonsforskning i barnehagen, skoleforberedende
aktiviteter, førskolebarn, lek som læring, barnehagepedagogikk, læringsforståelse og innovasjonsperspekti v.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2011