Erfaringer med kartleggingsverktøyet DAt-Kon
Abstract
Bakgrunn er kjennskap til kartleggingsverktøyet DAt-Kon i jobben som spesialpedagog i PPtjenesten.
Det er få undersøkelser gjennomført med utgangspunkt i DAt- Kon og av den grunn
er det av interesse å se nærmere på nytten av kartleggingsverktøyet, og hvordan samarbeidet
er mellom de involverte partene. Erfaringer er innhentet fra tre perspektiv: foreldre,
pedagoger og PP- rådgivere.
Formålet med oppgaven er å innhente erfaringer fra bruken som kan bidra til at andre brukere
av DAt-Kon reflekterer over de prosesser som iverksettes ved bruken av
kartleggingsverktøyet og deres betydning i gjennomføringen. Personlig har undersøkelsen gitt
meg muligheten til å ta et verdifullt steg ut av min rolle som spesialpedagog i PP- tjenesten til
rollen som forsker. Undersøkelsen har gitt meg mulighet til å reflektere over egen praksis og
gitt meg økte kunnskaper om DAt-Kon.
Med dette som utgangspunkt er problemstillingen i oppgaven:
Hvilke erfaringer har foreldre, pedagoger og pedagogisk- psykologisk rådgivere med bruken
av kartleggingsverktøyet DAt-Kon i samarbeidet rundt 3 elever i grunnskolen?
For å belyse problemstillingen på best mulig måte har jeg valgt å gjennomføre et kvalitativt
forskningsarbeid med intervju som metode. Det er gjennomført et sammensatt singelcase
studie med flere analyseenheter. Intervjuguiden er utarbeidet med tanke på gjennomføre et
semistrukturert intervju som gav mulighet for utdypende spørsmål ut fra informantens svar.
Utvalget består av 2 foreldre, 2 pedagoger og 3 PP- rådgivere. Disse er tilknyttet hver av de 3
elevene i grunnskolen. I bearbeiding av data er det brukt hermeneutisk- fenomenologisk
tilnærming.
Resultater av undersøkelsen:
Resultatene viser at alle informantene synes DAt-Kon er et nyttig verktøy, men at det er
tidkrevende. Undersøkelsen viser at samarbeidet mellom hjem- skole er vanskelig, men at det
ble bedre når kontakten med PP- tjenesten ble etablert. PP- rådgiverens ferdigheter og
foreldrenes kontakt med PP- rådgiver har betydning for å etablere et bedre samarbeid mellom
hjem og skole.
Resultater fra undersøkelsen viser at pedagogene synes det er utfordrende å være lærer til
elever med atferds- og konsentrasjonsvansker, men at de føler en trygghet ved å gjennomføre
DAt- Kon og få veiledning fra rådgiverne i PP- tjenesten. Erfaringer fra brukerne viser at
kartleggingen er med på å gi økt samarbeid og en felles forståelse som igjen gir et nytt
utgangspunkt for samarbeid. Pedagogene utrykker med dette et ønske om mer veiledning.
Ut fra tilbakemeldinger fra informantene kan en se at DAt-Kon gjennomføres ulikt av PPrådgiverne
og en kan se tendenser til at dette er med på å påvirke kvaliteten på den prosessen
kartleggingen igangsetter. PP- rådgiverne utrykker at de ikke alltid får gjennomført et
tilfredsstillende karteleggingsarbeid på grunn av kapasitetsproblemer.
Description
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2011