Henvisninger til PP-tjenesten : en studie av hvordan henvisningskategoriene fordeler seg i forhold til alder og kjønn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141761Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for oppgaven er ønske om å skaffe en oversikt over klienttilfanget i PP-tjenesten,
både med tanke på vanskekategorier og aldersmessige og kjønnsmessige tendenser. Det er en
stor overvekt av gutter som har spesialundervisning i Norge, og ifølge Utdanningsforbundet
(2010) er andelen elever som mottar spesialundervisning økende oppover i klassene. Dette
står ikke i samsvar med intensjonen i Kunnskapsdepartementets satsingsområde «Tidlig
innsats». Formålet med kartleggingen er å utvikle kunnskap om den elevmassen PP-tjenesten
skal forholde seg til og de utfordringer våre samarbeidspartnere står ovenfor.
På grunnlag av tema og formål med oppgaven, har jeg kommet fram til følgende
hovedproblemstilling: Hvordan fordeler henvisninger til PP-tjenesten i forhold til
vanskekategorier, alder og kjønn? For å operasjonalisere problemstillingen har jeg formulert
fem forskningsspørsmål, og med utgangspunkt i forskningsspørsmålene vil analysen danne
grunnlag for å belyse problemstillingen. Med tanke på å kunne benytte kartleggingen i PPtjenesten
har jeg også med følgende underordnet problemstilling Hvordan kan kartleggingen
være til nytte for PP-tjenestens arbeid? Studien er avgrenset til å gjelde henvisninger til
PPTX i 2010.
Den teoretiske referanserammen til studien redegjør for PP-tjenestens rolle og mandat, retten
til spesialundervisning og satsingsområdet tidlig innsats. Videre omtales forhold omkring
lærevansker og kjønnsforskjeller innenfor skole og spesialundervisning.
Forskningsprosjektet er vitenskapsteoretisk forankret innenfor både positivismen og
hermeneutisk perspektiv. Studien gjennomføres ved å benytte kvantitativ og kvalitativ
forskningsmessig strategi, da formålet med undersøkelsen har vært å kartlegge kvantitative og
kvalitative data. Metoden jeg har benyttet er dokumentanalyse. Målet med studien har vært å
kartlegge foreliggende forhold, og det har ikke vært aktuelt å trekke kausale slutninger eller å
generalisere funnene som foreligger i mitt utvalg.
Kartleggingen viser at det er lese- og skrivevansker som dominerer når det gjelder variabelen
vanskekategorier, tett etterfulgt av språk- og artikulasjonsvansker og sosiale og emosjonelle
vansker. Hovedtyngden av enhetene ligger innenfor aldersvariablene 6-9 år. Funnene viser en
kjønnsmessig fordeling på 61 % gutter og 39 % jenter.
Beskrivelse
Masteroppgave i tilpassa opplæring - Universitetet i Nordland, 2012