Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Maria Therese
dc.date.accessioned2014-02-21T09:27:18Z
dc.date.available2014-02-21T09:27:18Z
dc.date.issued2014-02-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145410
dc.description.abstractDenne rapporten er et resultat av en undersøkelse gjennomført i forbindelse med min profesjonsoppgave med tittelen: ”Den profesjonelle førskolelærer”. Temaet i rapporten er: ”Mobbing i barnehagen”. Formålet med undersøkelsen er å belyse hva som forstås som mobbing blant barn i barnehagealder, og hva barnehagepersonalet kan gjøre for å forhindre at mobbing oppstår. Problemstillingen som er utgangspunktet for undersøkelsen er: ”Hvordan forstår førskolelærere ”fenomenet mobbing”, og hvordan forebygge mobbing i barnehagen?”. Mobbing kan forstås som et sosialt fenomen (Rørnes, 2007), derfor ses forskningen og utsagnene fra informantene i lys av et sosiokulturelt, miljøorientert og humanøkologisk teoriperspektiv. Hovedfokuset i teoriperspektivet er på mobbeforskning blant skolebarn og barnehagebarn: Olweus (2000), Roland (2007) og Midtsand mfl. (2004), samt teori om barns utvikling, og teori om lek i en miljøorientert og antropologisk tilnærming. Det gis en forklaring på hva som ligger i begrepet sosial kompetanse, og ”humanøkologisk modell” ses i lys av ”Manifest mot mobbing 2011 – 2014”. Forskningsmetoden (Dalland, 2012) som er brukt i undersøkelse, er kvalitativ med intervju som redskap. Det er tre førskolelærere fra forskjellige barnehager i kommunen som er intervjuet. Gjennom analyse og tolkning av informantenes utsagn, har jeg fått en forståelse av det er i lek at mobbingen gjerne oppstår, og hvor viktig det er med voksnens intervensjon i leken (Lillemyr, 2002). Det er viktig å få frem at det i rapporten brukes ulike begrep om ”fenomenet mobbing” eller mobbefenomenet. Begrepene som anvendes er mobbing, mobbebegrepet og ”mobbeviruset”. Mobbebegrepet eller mobbing brukes for å forklare innholdet i ”fenomenet mobbing”. Mens ”mobbeviruset” (Rørnes, 2007) viser til hvor vanskelig det er å bekjempe mobbingen på bakgrunn av at det ikke er en konkret gjenstand, men et fenomen. Et fenomen (Dalland, 2012) er opplevelser eller hendelser som observeres gjennom bruk av sansene. Det er ikke en konkret gjenstand, men noe som viser seg for oss, og som vi tolker og erkjenner ut fra hvordan vi opplever hendelsen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleDen profesjonelle førskolelærer: mobbing i barnehagenno_NO
dc.typeStudent paper, othersno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289no_NO
dc.source.pagenumber31 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel