dc.description.abstract | Denne rapporten er et resultat av en undersøkelse gjennomført i forbindelse med min profesjonsoppgave med tittelen: ”Den profesjonelle førskolelærer”. Temaet i rapporten er:
”Mobbing i barnehagen”. Formålet med undersøkelsen er å belyse hva som forstås som
mobbing blant barn i barnehagealder, og hva barnehagepersonalet kan gjøre for å forhindre at
mobbing oppstår. Problemstillingen som er utgangspunktet for undersøkelsen er: ”Hvordan
forstår førskolelærere ”fenomenet mobbing”, og hvordan forebygge mobbing i
barnehagen?”.
Mobbing kan forstås som et sosialt fenomen (Rørnes, 2007), derfor ses forskningen og
utsagnene fra informantene i lys av et sosiokulturelt, miljøorientert og humanøkologisk
teoriperspektiv. Hovedfokuset i teoriperspektivet er på mobbeforskning blant skolebarn og
barnehagebarn: Olweus (2000), Roland (2007) og Midtsand mfl. (2004), samt teori om barns
utvikling, og teori om lek i en miljøorientert og antropologisk tilnærming. Det gis en
forklaring på hva som ligger i begrepet sosial kompetanse, og ”humanøkologisk modell” ses i
lys av ”Manifest mot mobbing 2011 – 2014”. Forskningsmetoden (Dalland, 2012) som er
brukt i undersøkelse, er kvalitativ med intervju som redskap. Det er tre førskolelærere fra
forskjellige barnehager i kommunen som er intervjuet. Gjennom analyse og tolkning av
informantenes utsagn, har jeg fått en forståelse av det er i lek at mobbingen gjerne oppstår, og
hvor viktig det er med voksnens intervensjon i leken (Lillemyr, 2002).
Det er viktig å få frem at det i rapporten brukes ulike begrep om ”fenomenet mobbing” eller
mobbefenomenet. Begrepene som anvendes er mobbing, mobbebegrepet og ”mobbeviruset”.
Mobbebegrepet eller mobbing brukes for å forklare innholdet i ”fenomenet mobbing”. Mens
”mobbeviruset” (Rørnes, 2007) viser til hvor vanskelig det er å bekjempe mobbingen på
bakgrunn av at det ikke er en konkret gjenstand, men et fenomen. Et fenomen (Dalland, 2012)
er opplevelser eller hendelser som observeres gjennom bruk av sansene. Det er ikke en
konkret gjenstand, men noe som viser seg for oss, og som vi tolker og erkjenner ut fra
hvordan vi opplever hendelsen. | no_NO |