• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Leksebruk i naturfagundervisningen - Hvordan bruker lærere hjemmelekser i sin undervisning i naturfag, og hvilken betydning har type og mengde hjemmelekser for læring hos norske elever på 8. årstrinn? En undersøkelse basert på data fra TIMSS 2007

Alne, Knut Samson
Master thesis
Thumbnail
Åpne
masterKSAlne.pdf (957.3Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145782
Utgivelsesdato
2011-09-21
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Masteroppgaver i profesjonsretta naturfag [35]
Sammendrag
Det viser seg at Norge har tradisjon for å gi mer hjemmelekser i naturfag enn det som er vanlig internasjonalt, og samtidig er det ingen undersøkelser som entydig viser at mye hjemmelekser i grunnskolen øker elevers læring i naturfag.

Jeg har i denne undersøkelsen sett på bruken av hjemmelekse i naturfag, og blant annet undersøkt om det er sammenhenger mellom mengde hjemmelekser og faglige prestasjoner i naturfag for norske 8.trinns elever. Undersøkelsen er basert på data fra TIMSS-undersøkelsen 2007.

Ved denne undersøkelsen har jeg har delt inn elevene etter hvor mye hjemmelekser de gjør i naturfag. Dette er basert på deres egen vurdering av hvor ofte læreren gir hjemmelekser i faget, og omtrent hvor mange minutter elevene mener de vanligvis bruker på dem. Basert på elevenes egne vurderinger har jeg delt dem inn i tre grupper; de som gjør lite lekser, de som gjør noe lekser og de som gjør mye lekser. Det viser seg at elever som gjør noe lekser er de som presterer best. Elever som gjør mye lekser presterer også noe lavere enn elever som gjør lite lekser.

Det viser seg også at det er ulikt mønster mellom hvordan gutter og jenter presterer sett ut fra hvor mye hjemmelekser de gjør. Gutter som gjør lite lekser presterer bedre enn jenter som gjør lite lekser, og best av alle guttene. Jenter som gjør noe lekser presterer bedre enn jenter som gjør lite lekser, og best av alle jentene.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit