Teknologi og design i skolen
Abstract
I denne artikkelen tar jeg opp temaet teknologi og design i norsk skole. Bakgrunnen er at teknologi og design ble tatt inn som et tverrfaglig emne i Kunnskapsløftet fra høsten 2006. Her møtes nå ulike fagtradisjoner. Hvilke utfordringer reiser det med hensyn til arbeidet mellom disse to i en skolekontekst? Jeg vil gjøre teknologi og design i en skolekontekst til et gjennomgangtema i artikkelen, og drøfte utfordringer i forhold til innhold ulike fagtradisjoner som skal realisere dette innholdet. I læreplanverket er teknologi og design primært er et tverrfaglig tema i grunnskolen, med flest fag inne på ungdomstrinnet. Det er kunst og håndverk, naturfag og matematikk. Derfor vil jeg i hovedsak drøfte utfordringer og bruke eksempler fra disse fagene i grunnskolen. Men en skal heller ikke helt utelukke andre fag som kan komme i betraktning, blant annet programfag til valg og entreprenørskap1.