På tur i Rana. Rapport fra del 1 : Hva kjennetegner brukerne av bymarkene i Rana og hva kjennetegner de som bruker bymarkene oftest?
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145827Utgivelsesdato
2014-02-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
«På tur i Rana» er et prosjekt med mål om å få økt bruk av bymarkene i Rana. Spesielt ønsker prosjektet å aktivisere grupper som i dag ikke bruker bymarkene. Prosjektet ønsker også å bidra til at bymarkene blir en arena for de som ikke tilfredsstiller anbefalingen om 30 minutter daglig fysisk aktivitet. Rapporten tar for seg data fra spørreskjema innsamlet blant brukere av utvalgte bymarker i Rana kommune. Problemstillingene er: Hva kjennetegner brukerne av bymarkene i Rana kommune? Og: Hva kjennetegner de som går ofte går på tur som varer minimum 30 minutter? Resultatene viser at voksne med høyere utdanning utgjør hovedbrukerne. Blant disse utgjør kvinner en overvekt. For de som oftest bruker bymarkene, finner vi samme tendens. Det ser også ut til å finnes sammenhenger mellom tursted og bostedet til brukerne. Majoriteten av brukerne angir ikke innspill/ønsker til økt bruk, selv om de blir spurt om det. Av de innspill og ønsker som fremkommer, utgjør skilting og/eller merking den største kategorien.
Bymarkene i Rana virker per i dag ikke som en arena for den delen av befolkningen som «På tur i Rana» først og fremst ønsker å nå. Friluftsliv som aktivitet kan likevel være særlig aktuell for å nå inaktive. Prosjektet «På tur i Rana» synes derfor å ha potensiale til å bidra slik at bymarkene i Rana blir en arena for fysisk aktivitet også for inaktive. Rapporten er utgitt av Høgskolen i Nesna på oppdrag fra Polarsirkelen friluftsråd. Arbeidet er finansiert av Direktoratet for naturforvaltning, Nordland fylkeskommune, Rana kommune - bydrift, Polarsirkelen friluftsråd og Høgskolen i Nesna.