• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Artikler, rapporter og annet (FLU)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU)
  • Artikler, rapporter og annet (FLU)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Community art og skapende prosesser i naturmaterialer

Gårdvik, Mette
Chapter, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
MGårdvikCommunityart.pdf (61.93Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145845
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (FLU) [536]
Original version
Gårdvik, M. Community art og skapende prosesser i naturmaterialer. I T.L. Hoel [et al.](red.), FoU i praksis 2010 : rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning (s. 157-165). Trondheim: Tapir akademisk forlag.  
Abstract
I løpet av fem intense dager ble en seks meter lang torsk bygget av bjørkekvist. Byggingen engasjerte og aktiviserte over 100 barn fra 1.-4.klasse, barn fra tre barnehager, ungdommer fra asylmottak for enslige mindreårige og høgskolestudenter. Prosjektet hadde som mål å skape økt forståelse for kunnskap om eget lokalmiljø, materialer, form, redskaper og teknikk, og det å skape et felles verk med hjelp fra mange deltagere. Kunstformen community art ble definert på slutten av 1960-tallet og kan forklares som dialogbasert kunst, eller kunstnerisk aktivitet i interaksjon med et lokalsamfunn. Prosjektene kan ledes av profesjonelle kunstnere eller medlemmer av lokalsamfunn, som uttrykker engasjement i form av kunstneriske prosesser. De kunstneriske verkene er som oftest ikke ment for ettertiden annet enn i form av fotografi eller film. Artikkelen utforsker community art som kunstform og læringsarena, basert på en kvalitativ undersøkelse med bilder og film fra byggeperioden, deltagerens utsagn, deltagende observasjon og det ferdige verket som forskningsfelt. Resultatet viser at community art kan være læringsarena og utgangspunkt for videre utvikling av naturbeserte arbeidsformer og metoder.
Publisher
Tapir Akademisk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit