dc.contributor.author | Frisch, Nina Scott | |
dc.date.accessioned | 2012-09-28T08:38:30Z | |
dc.date.available | 2012-09-28T08:38:30Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | Frisch, N.S. (2011). Når øyet styrer hånden : om mestringsprosesser i barnehagen. FORMakademisk, 1(1), 85-95. Hentet fra http://www.formakademisk.org/index.php/formakademisk/index | no_NO |
dc.identifier.issn | 1890-9515 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/145851 | |
dc.description.abstract | Undersøkelsen som ligger til grunn for denne artikkelen fokuserer på barnehagepersonalets rolle i barns tegneprosesser. Artikkelen belyser tegneprosesser hvor tilretteleggelsen for direkte visuell persepsjon i prosess har vært styrende for tegningens utforming. Barnet har hatt mulighet til visuelt å kontrollere tegningen opp i mot en modell. Følgende problemstilling utforskes: Hvordan tilrettelegger førskolelæreren for at barn i 3 – 5 års alderen kan ta i bruk ulike hjelpemidler når de tegner en form de ser, og hvordan bruker barn i 3 – 5 års alderen disse hjelpemidlene? Tre representative tegneprosesser laget i løpet av temaarbeidet ”Meg selv” analyseres med teoretiske analyseredskap fra blant sosiokulturell teori. Resultatene sees på som et innlegg i en didaktisk diskusjon om variert tilrettelegging for tegning i barnehagen. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College | no_NO |
dc.subject | tegning | no_NO |
dc.subject | didaktikk | no_NO |
dc.subject | barnehage | no_NO |
dc.title | Når øyet styrer hånden : om mestringsprosesser i barnehagen | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 85-95 | no_NO |
dc.source.volume | 1 | no_NO |
dc.source.journal | FORMakademisk | no_NO |
dc.source.issue | 1 | no_NO |