Praksisfeltet som læringsarena - for hvem? Hva kan vi som faglærere lære av studenters refleksjoner etter GLSM-praksis?
Original version
Methi, S. og Wie, A-L. (2007). Praksisfeltet som læringsarena - for hvem? Hva kan vi som faglærere lære av studenters refleksjoner etter GLSM-praksis? Tidsskriftet FOU i praksis 1(2), 45-57.Abstract
I forbindelse med gjennomføringen av GLSM-faget ved Høgskolen i Nesna (HiNe), høsten 2005, kom prosjektet "Styrking av praksis i lærerutdanninga" i stand. Studenter, øvingslærere, faglærere og prosjektledelse fikk kurs sammen i metoden i metoden storyline, som måtte benyttes av studentene da de gikk ut i småskolepraksis. Som faglærere har vi som mål å utdanne dyktige allmennlærere som er bevisste og har kunnskaper om grunnleggende begynneropplæring. Men hva vet vi om hvorvidt vi lykkes i oppnåelsen av vårt mål? Vi har i denne sammenhengen valgt å ta utgangspunkt i studentenes egenrefleksjoner fordi de der får tydeliggjort hva de ser på som sin viktigste læringserfaring. "Når erfaringer blir reflektert over, vurdert og systematisert, er vi på god vei til å lære av de erfaringer vi gjør." Tiller, 2006, s. 25)